مشاور سابق امنیت ملی امریکا: خروج از افغانستان، فاجعه‌ استراتژیک است

هربرت مک‌مستر؛ مشاور پیشین امنیت ملی امریکا گفته تصمیم اخیر این کشور برای خروج از افغانستان، درحالی که طالبان به حملات مرگبار شان علیه غیر نظامیان و نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌دهند، «فاجعه‌ استراتژیک» است.blankاو امروز (جمعه، ۲۷ حمل) در رشته توییتی در مورد تصمیم اخیر دولت جو بایدن واکنش نشان داده است.

مک‌مستر نوشته است: « تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان، درحالی که طالبان به حملات مرگبارشان علیه غیر نظامیان و نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌دهند، یک ضربه اخلاقی و یک فاجعه‌ استراتژیک است. ما امروز افغان‌های شجاع را بین بربریت و تمدن رها می کنیم.»

مشاور پیشین امنیت ملی امریکا افزوده است که دلایل «سرخوردگی» امریکایی‌ها در افغانستان نه از جنگ ۲۰ ساله، بلکه از جنگ یک ساله است که ۲۰ بار شکست خورده‌اند. او نوشته است: «ما با شرم و تأسف به این زمان نگاه خواهیم کرد.»

جو بایدن؛ رییس‌جمهوری امریکا تصمیم خود در مور خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کرد و گفت زمان آن رسیده که طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان یابد.

جو بایدن چهارشنبه شب (۲۵ حمل) درباره افغانستان سخنرانی کرد و گفت روند خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، ‌هم‌زمان با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک، پایان می‌یابد.

آقای بایدن گفت که امریکا به اهدافش در افغانستان دست یافته و حالا زمانش رسیده است تا به این جنگ طولانی‌مدت نقطه‌ پایان بگذارد.

همزمان ناتو اعلام کرده است که این پیمان و امریکا از افغانستان همزمان خارج می‌شوند.

با اعلام این تصمیم نگرانی از سقوط دولت افغانستان و بروز جنگ داخلی مطرح می‌شود.

اما اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری تاکید دارد که «ما در مرحله سقوط قرار نداریم، نیروهای امنیتی و دفاعی ما توانایی دفاع مستقلانه از کشور را دارند و از چندین سال بدینسو ۹۴ در صد عملیات را به گونۀ مستقلانه انجام میدهند».

همزمان مقام‌های امریکایی می‌گویند، با خروج این کشور از افغانستان زمینه‌ قدرت‌گیری دوباره گروه تروریستی فراهم خواهد شد؛ اما کاخ سفید می‌گوید، توانایی کافی برای مقابله با تهدیدات تروریستی وجود خواهد داشت.

مطالب مرتبط