زنان عضو پارلمان: طالبان تغییر سیاست‌های زن‌ستیزانه خود را در عمل نشان دهند

کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نمایندگان و کاکس پارلمانی زنان در یک اعلامیه مشترک از طالبان خواسته‌‌اند، اگر از لحاظ فکری این گروه تغییر کرده‌اند، حقوق بشر و زنان را در برنامه‌های شان تمثیل کنند.blankاین اعلامیه مشترک امروز (دوشنبه، ۳۰ حمل) از سوی ناهید فرید؛ رئیس کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نمایندگان به خوانش گرفته شد و در آن از طالبان خواسته شده است که اگر تغییر فکری در اعضای این گروه به وجود آمده است آن تغییر را به گونه عملی نشان داده و مکاتب دخترانه تحت کنترل این گروه را باز کنند.

در این اعلامیه از سازمان ملل خواسته شده که ضمن حمایت از افغانستان در امر مبارزه با تروریزم جهانی، در جریان روند صلح از ارزش‌های مشترک دموکراتیک حقوق زنان و حقوق بشر حمایت کند.

رئیس کمسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس گفت که روند صلح برای زنان امیدی برای پایان نگرانی آن‌ها ایجاد کرده است و این کار تنها با حضور معنادار زنان در روند صلح ممکن است.

خانم فرید افزود که در شرایط کنونی ایجاب می‌کند که کشورهای جهان در کنار زنان افغانستان بیاستند. « جهان بداند که طالبان قسمتی از واقعیت افغانستان اند ولی تصویر کلی از تمام ابعاد ملت افغانستان، تاریخ افغانستان و ارزش‌های مملکت را نمایندگی نمی‌کنند.»

او همچنین گفت: « خروج بدون قید و شرط، غیرمسئولانه و شتاب‌زده‌ ناتو در شرایطی که افغانستان به یک فصل جدید تاریخ خود می‌رود، مردم افغانستان و بیشتر از همه نیروهای امنیتی و دفاعی را متضرر خواهد کرد »

خانم فرید همچنین از کشورهای جهان خواستار حمایت مالی، تجهیزاتی و استخباراتی به نیروهای امنیتی شد و افزود که در صورت تشدید جنگ، نیروهای امنیتی بیش از هر زمان دیگر نیاز به اکمالات و تجهیزات دارند.

این در حالیست که جوبایدن؛ رئیس جمهوری امریکا به تازگی اعلام کرد که نیروهای امریکایی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی افغانستان را ترک می‌کنند که این تصمیم با واکنش‌های زیادی در داخل و بیرون از کشور روبه‎‌رو شد.

میررحمان رحمانی؛ رئیس مجلس نمایندگان گفت که خروج نیروهای خارجی در شرایط کنونی از افغانستان زمینه‌های جنگ داخلی در کشور را بیشتر می‌سازد.

او گفت که تا کنون زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان باتوجه به وضعیت امنیتی کشور فراهم نشده است.

مطالب مرتبط