بهبود رشد اقتصادی افغانستان در ۲۰۲۱؛ کمک‌های بانک توسعه آسیایی ادامه می‌یابد

بانک توسعه آسیایی اعلام کرد که کمک‌‌های این نهاد به افغانستان بعد از خروج نیروهای خارجی نیز ادامه می‌یابد. این بانک همزمان گفته که رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۲۱ نیز بهبود خواهد یافت.blankنرندرا سنگرر؛ رییس بانک توسعه آسیایی در افغانستان امروز (چهارشنبه، هشتم ثور) در یک نشست خبری گزارش سالانه این بانک درباره افغانستان را ارایه کرد و گفت تا زمانی که نهادهای دولتی و نیروهای امنیتی افغانستان وجود دارند، فعالیت بانک توسعه آسیایی در این کشور ادامه خواهد یافت.

بانک توسعه آسیایی که از بزرگترین کمک‌کنندگان افغانستان شمرده می‌شود، تاکنون ۸۱۷/۳ میلیون دالر قرضه و ۳/۹ میلیارد دلار کمک‌ بلاعوض به کشور داده است.

بهبود رشد اقتصادی
در گزارش سالانه بانک توسعه آسیایی، پیش بینی شده که رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۲۱ بهبود یابد.

این نهاد گفته که رشد تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۲۱ به حالت عادی برخواهد گشت.

بانک توسعه آسیایی افزوده که در سال گذشته میلادی به دلیل شیوع کرونا، نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در کشور افزایش داشته است.

در این گزارش آمده تورم که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲/۳ درصد بود در سال ۲۰۲۰ به ۵/۶ درصد افزایش یافته است. همچنین، قیمت مواد غذایی در افغانستان در سال ۲۰۲۰ افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

با این حال رییس بانک توسعه آسیایی گفته میزان رشد اقتصادی بستگی به موفقیت واکسیناسیون کرونا دارد تا زمینه‌ساز بازگشت کسب‌و‌کار و فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی شود.

در گزارش این بانک در عین حال آمده روند واکسیناسیون در افغانستان به دلیل ناامنی و عدم دسترسی به موقع به واکسین ممکن است با چالش مواجه شود که بر رشد اقتصادی تاثیر خواهد داشت.

بانک توسعه آسیای به دولت افغانستان توصیه کرده برای رشد فعالیت‌های اقتصادی، زیرساخت‌ها را توسعه دهد، امنیت را بهبود ببخشد، با فساد مبارزه کند و مقررات را تسهیل کند.

این بانک در حال بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان پیش بینی کرده است که کشور در سال جاری با خشکسالی مواجه شده است.

چندی پیش فدراسیون بین‌المللی جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) در اعلامیه‌ای گفت که افغانستان با بدترین خشک‌سالی مواجه است و بیش از ۱۳ میلیون نفر از مواد غذایی کافی رنج می‌برند.

همچنین پیشتر برنامه انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز با نشر گزارشی گفته بود که تا پایان سال جاری میلادی امکان دارد فقر در افغاستان ۷۰ درصد افزایش یافته و شمار نیازمندان کمک بشردوستانه به ۱۸ میلیون نفر برسد.

مطالب مرتبط