کرونا در هند بار دیگر رکورد زد؛ مرگ بیش ۳۶۰۰ در یک‌روز

وزارت صحت عامه هند اعلام کرده است که طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۸۹ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور جان باخته‌اند. این بالاترین آمار قربانیان روزانه در این کشور از زمان شیوع کرونا عنوان شده است.blankیک روز پیش، هند با ثبت بیش از ۴۰۰ هزار مبتلای روزانه، رتبه اول جهان در گسترش روزانه ویروس را گرفت.

نارندرا مودی؛ نخست وزیر هند روز یکشنبه برای بررسی وضعیت با وزیر صحت عامه این کشور دیدار کرد.

با کمبود اکسیجن و تخت در شفاخانه‌ها، مراکز صحی برای رسیدگی به مبتلایان به کرونا با مشکل جدی روبرو هستند.

تا امروز بیش از ۱۹ میلیون نفر در هند به کرونا مبتلا شده‌اند و آمار رسمی مرگ و میر ۲۱۵ هزار نفر اعلام شده، اگرچه میزان واقعی تلفات بسیار بیشتر از این تخمین زده شده است.

کارشناسان می‌گویند پایین بودن میزان تست‌های کرونا و نیز افراد زیادی که در خانه‌های خود بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان می‌بازند، دلیل نادقیق بودن آمار رسمی است.

داغ‌زنی در روستاهای دوردست
با خیزش موج جدید کرونا در هند، شماری از داکتران هندی گفته است که مردم روستاهای دور افتاده این کشور برای درمان کرونا دست به داغ‌زنی می‌زنند.

دکتر آشیتا ربکا سینگ؛ رئیس بخش درمان شفاخانه چینچپادا کریستین در منطقه دورافتاده‌ای در استان ماهاراشترا، می‌گوید به چشم خود دیده است که بیماران مبتلا به کووید-۱۹، به تجویز جادوگران روی شکمشان نشان‌هایی داغ زده‌اند تا «روح شیطانی» از بدنشان خارج شود، روحی که به باور آن‌ها، عامل این بیماری است.

به گفته این پزشک، برخی هم به «داروهای بومی» مثل داروهای گیاهی و «باورهای کهن» روی آورده‌اند، شماری هم از روستاهای خود گریخته‌اند چون فکر می‌کنند روح شیطانی به آن جا رسوخ کرده است و مردم را سربه نیست می‌کند.

به گفته او، بسیاری به‌عنوان آخرین چاره به این شفاخانه می‌آیند و وقتی می‌رسند که دیگر خیلی دیر شده است و در بدو ورود، جان می‌سپارند؛ در حالی که ظرفیت شفاخانه از ۵۰ تخت به ۸۲ تخت افزایش یافته است.

دکتر سینگ در مصاحبه با برنامه «امروز» رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفته است: «روی‌ آوردن به داروهای بومی و انواع باورهای کهن زیاد شده است و همین اکنون مریضان زیادی در بخش‌ها داریم که دستگاه اکسیجن به آن‌ها وصل است و روی شکمشان نشان‌هایی داغ زده‌اند؛ چون اول سراغ جادوگران رفته بودند و به تجویز آن‌ها، چنین کاری کرده‌اند بلکه روح شیطانی و عامل بیماری از تنشان بیرون برود. شنیده‌ایم که مردم از روستاهایشان فرار می‌کنند چون فکر می‌کنند روح شیطانی به روستایشان رسوخ کرده است و مردم را سربه‌نیست می‌کند؛ در واقع، مردم وقتی مریض می‌شوند ابتدا برای درمان، به این باورهای سنتی متوسل می‌شوند. فقط شمار اندکی از آن‌ها به داکتر مراجعه می‌کنند و بقیه سراغ جادوگر می‌روند یا به تجویز طبیبان بومی، از دواهای گیاهی برای درمان استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل وقت زیادی هدر می‌رود و بیماران وقتی به شفاخانه می‌آیند که خیلی دیر شده و بیماری به اوج وخامت رسیده است. بسیاری هم هرگز به شفاخانه نمی‌آیند. در واقع آنچه در شفاخانه می‌بینیم، بخش کوچکی از کل داستان است.»

بر اساس گزارش‌ها، در برخی موارد هم مردم از روی درماندگی و برای نجات جان عزیزانشان به درمان‌های پزشکی اثبات‌نشده متوسل می‌شوند و از بازار سیاه دواهای کمیاب می‌خرند.

مطالب مرتبط