بلینکن: خروج نیروهای امریکایی به معنای ترک افغانستان نیست

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا می‌گوید که بیرون‌شدن نیروهای امریکایی از افغانستان به معنای ترک این کشور نیست.blankوزیر خارجه امریکا، شب گذشته، یک‌شنبه، ۱۳ ثور در گفتگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته‌است: «نیروهای ما به خانه می‌آیند، این به معنای ترک آ‌ن‌جا نیست. سفارت ما در افغانستان می‌ماند. ما از افغانستان در بخش‌های اقتصادی، توسعه‌ای و بشردوستانه پشتیبانی می‌کنیم.»

وزیر خارجه امریکا افزوده‌است: «ما ۲۰ سال در افغانستان بودیم، گاهی فراموش می‌کردیم که چرا به آن‌جا رفته‌ایم. رفتن ما به آن‌جا برای برخورد با کسانی بود که در ۱۱ سپتامبر به ما حمله کردند.»

این در حالی است که دو روز قبل، روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شد که براساس تصمیم جدید جو بایدن؛ رئیس جمهوری امریکا این روند تا ۱۱ سپتامبر تکمیل می‌شود.

از سوی دیگر، مارک میلی؛ رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته‌است که ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که به خوبی آموزش دیده و تجهیز شده‌، عامل حیاتی در تعیین آینده این کشور است؛ «اما آینده قابل پیش‌بینی نیست».

رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به خبرنگاران امریکایی در مورد موفقیت و فروپاشی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفته است: «احتمالات زیادی وجود دارد.»

مارک میلی افزوده که امکان دارد دولت و ارتش متحد در افغانستان مستقر شود و از طرف دیگر، ممکن است تبعات بدی پدیدار گردد. آینده قابل پیش‌بینی نیست.

او که خودش نیز در جنگ افغانستان حضور داشته، گفته‌است: «مشخص نیست کدام‌یک از این گزینه‌ها به واقعیت افغانستان تبدیل خواهد شد. باید منتظر باشیم و ببینیم این تابستان چگونه پیش می‌رود.»

در حالی که روند خروج نیروهای خارجی آغاز شده و شماری از پایگاه‌های ‌آنان به نیروهای امنیتی واگذار شده‌است؛ اما گروه طالبان هشدار داده که جنگجویان این گروه بعد از این متعهد نیستند که به نیروهای خارجی حمله نکنند.

طالبان روز شنبه (۱۱ ثور) در اعلامیه‌ای گفتند: «ماندن نیروهای خارجی پس از مهلت اول ماه می اصولا راه هرگونه اقدام مناسب را برای مجاهدین امارت اسلامی در برابر نیروهای اشغالگر باز کرده و در مورد رفتار جنگجویان این گروه رهبری طالبان تصمیم می‌گیرد.»

مطالب مرتبط