عفو بین‌الملل خواستار اقدامات فوری برای مصونیت خبرنگاران شد

سازمان عفو بین‌الملل از حکومت خواسته است که برای مصئونیت خبرنگاران در مقابل خشونت‌ها و تهدیدهای گسترده اقدام فوری کند.blankاین نهاد با نشر اعلامیه‌ای به مناسب سوم می؛ روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که پس از یک سال تهدید، آزار و حملات خونین در برابر روزنامه‌نگاران در افغانستان نیاز است حکومت برای محافظت از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای اقدام فوری کند.

این سازمان گفته است که با ادامه خشونت و تهدید، پرونده شماری از خبرنگاران در گردش و شمار زیادی از آن‌ها مجبور به ترک کشورشان شده‌اند.

عفو بین الملل همچنین از از کمیته مشترک حمایت از خبرنگاران که در سال ۲۰۱۶ ایجاد شده انتقاد کرده و گفته که برای کاهش خشونت علیه خبرنگاران این نهاد کاری را انجام نداده است.

سمیرا حمیدی؛ از اعضای عفو بین الملل در جنوب آسیا گفته است: «روزنامه نگاران افغانستان برای انجام کار ساده خود را هر روز در معرض خطر جدی قرار می‌دهند. چرخه خشونت‌آمیز کشتار، آزار و اذیت و ارعاب در حال افزایش است، اما پاسخ قدرتمند متقابل از طرف مقام‌ها دیده نشده است، میزان حمایتی که برای خبرنگاران فراهم می‌شود ناخوشایند و نا کافی است.»

سازمان ملل، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای دیگر نیز با نشر اعلامیه مشترک حمایت خود را از رسانه‌های افغانستان اعلام کرده و گفته که برای حقوق آن‌ها ایستادگی و با اعمال محدودیت‌های بیجا و غیر موجه در کار آن‌ها مخالفت می‌کند.

سازمان ملل و اتحادیه اروپا در این بیانیه از رسانه‌ها به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد ۲۰ سال اخیر در افغانستان یاد کرده و گفته‌است که با سایر شرکای خود در مأموریت‌های دیپلماتیک یک‌جا از رسانه‌های افغانستان حمایت می‌کند.

اعلامیه افزوده که حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت و این دستاوردها باید حفظ شود.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز و مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان نیز گفتند که بدون تضمین آزادی رسانه‌ها، برقراری صلح عادلانه و پایدار در افغانستان ممکن  نیست.

این دو نهاد مدافع آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در اعلامیه‌ای وضعیت دشوار رسانه‌ها و آینده‌ خبرنگاران در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته‌اند که فضای وحشت و ترور برای خبرنگاران، به‌ویژه برای خبرنگاران زن که پیش از این در وضعیت ناامنی شغلی و پرمخاطره بودند، بدتر شده‌است.

در این اعلامیه آمده‌است که بیش از یک‌سال از امضای توافق‌نامه‌ دوحه میان امریکا و طالبان و حدود هشت ماه از آغاز گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و طالبان گذشته؛ اما بیلان صلح برای آزادی رسانه‌ها فاجعه‌بار است.

مطالب مرتبط