کلینتون: خروج کامل امریکا وضعیت را به نفع طالبان تغییر می‌دهد

هیلاری کلینتون؛ وزیر خارجه اسبق امریکا می‌گوید که خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان پیامدهای جدی خواهد داشت و اوضاع را به سمتی خواهد کشاند که گروه طالبان از آن نفع ببرد.blankوزیر خارجه اسبق ایالات متحده در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان موضوع خروج یا ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان را «یک مشکل نفرین‌شده» عنوان کرده و گفته‌است: «ماندن یا خروج، هر دو هم پیامدهای قابل پیش‌بینی و هم عواقب پیش‌بینی‌ناشده دارد.»

خانم کلینتون از احتمال فروپاشی دولت مرکزی افغانستان و قدرت‌گرفتن دوباره طالبان سخن گفته و آن را مقدمه‌ای برای آغاز یک جنگ داخلی دیگر در این کشور عنوان کرده‌است. به گفته او خروج کامل سربازان امریکایی از خاک افغانستان می‌تواند به طالبان که پس از حمله سال ۲۰۰۱ امریکا، از قدرت خلع شدند فرصت دهد که دوباره برای حاکم‌شدن بر این کشور تلاش کنند.

او همچنین به دولت امریکا توصیه کرده که باید طرحی منظم را برای حفاظت از هزاران نفر در افغانستان که در ۲۰ سال گذشته به امریکا و ناتو کمک کرده‌اند، داشته‌باشد.

او گفته‌است که دولت باید طرح بزرگی برای اعطای ویزای ویژه و امکانات پذیرش پناهجویی برای این افراد فراهم سازد.

کلینتون افزوده که «دولت ما باید روی دو پیامد جدی تمرکز کند: یکی از سرگیری فعالیت گروه‌های جهادی و متعاقب آن، پیامد دوم، راه افتادن سیل جدیدی از مهاجران افغان».

این در حالی است که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان چند روز قبل آغاز شده و قرار است این روند تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود.

جو بایدن می‌گوید تصمیم او برای پایان‌دادن به حضور نظامی امریکا در افغانستان هنگامی قطعی شده که پنتاگون اطمینان یافته افغانستان دیگر پایگاهی برای حمله گروه‌های تروریستی علیه غرب نخواهد بود.

همزمان سطح هشدار و حملات طالبان هم برای نیروهای امنیتی افغانستان به بالاترین سطح خود رسیده‌است.

مطالب مرتبط