پذیرش سالانه پناهندگان در امریکا به ۶۶.۵۰۰ نفر افزایش یافت

جو بایدن؛ رییس‌جمهوری امریکا گفته که برنامه‌ای را برای افزایش پذیرش پناهندگان به ۶۲ هزار و۵۰۰ نفر در نظر گرفته است. به گفته او سال آینده قرار است سقف پذیرش پناهندگان را به ۱۲۵ هزار نفر افزایش دهد. دونالد ترامپ این سقف را در سال ۲۰۲۰، ۱۵ هزار نفر در سال تعیین کرده بود.blankبایدن در بیانیه‌ای، تاکید کرد که با این اقدام، رقم پایین ۱۵ هزار نفر در دولت قبلی را کنار می‌گذارد، چرا که ارزش‌های آمریکا را به عنوان کشوری که از پناهندگان استقبال و حمایت می‌کند، بازتاب نمی‌داد.

این تغییرات پس از آن صورت می‌گیرد که موجی از انتقادات درباره پایین بودن تعداد پناهندگان و سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن به راه افتاده بود.

بایدن پس از روی کار آمدن در ماه جنوری، متعهد شد که برنامه پذیرش پناهندگان را تغییر دهد اما دولت او بعدا تصمیم گرفت تا برنامه‌های پناهجویی را با همان تعداد پایین قبلی ادامه دهند.

با این حال، ماه گذشته رسانه‌های امریکا گزارش کردند که آقای بایدن نگران افزایش میزان مهاجرت در مرزهای مکزیکو است.

رئیس‌جمهوری امریکا روز دوشنبه، ۳ می، گفت سقف تعیین شده از سوی دونالد ترامپ را -که به طرز کم سابقه‌ای پایین توصیف شده بود- لغو کرده و برای سال ۲۰۲۱ اجازه خواهد داد که ۶۲۵۰۰ نفر از کسانی که درخواست پناهندگی داده‌اند وارد امریکا شوند.

این تصمیم می‌تواند برای هزاران پناهجویی که در افریقا، خاورمیانه و امریکای مرکزی برای آمدن به امریکا درخواست پناهندگی کرده‌اند، خبری خوش تلقی شود هرچند آن طور که گزارش شده شامل مهاجران در مرز مکزیکو نخواهد شد.

آقای بایدن همچنین گفته دولت او در حال بررسی بالا بردن این میزان به ۱۲۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ است.

دولت جدید امریکا مکررا دولت قبلی -به رهبری دونالد ترامپ را- متهم می‌کند که به ساختارها و نهادهای حکومتی مرتبط با مرزبانی و مهاجرت آسیب وارد کرده و جن ساکی؛ سخنگوی کاخ‌سفید گفته آنچه دولت ترامپ از سیستم مهاجرتی به ارث گذاشته عملا متلاشی شده و ناکارآمد است.

دونالد ترامپ در چهار سال حضور در کاخ‌سفید به تدریج سقف پذیرش سالانه پناهجویان را کاهش داده بود و از ۱۱۰ هزار نفری که باراک اوباما تعیین کرده بود به ۱۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ تقلیل داده بود.

در واکنش به همین تصمیم دولت قبلی، جو بایدن در بیانیه‌ای که کاخ‌سفید روز دوشنبه منتشر کرد گفته رقم ۱۵ هزار پناهجو در سال «بیانگر ارزش‌ها و منزلت امریکایی نبود؛ ملتی که از پناهجویان استقبال و حمایت می‌کند».

با این تصمیم آقای بایدن، اکنون محدودیت‌ها برای پناهجویان سوری، یمنی و سومالیایی برداشته می‌شود و سقف پذیرش متقاضیان پناهندگی از آفریقا، خاورمیانه و امریکای لاتین هم افزایش خواهد یافت.

مطالب مرتبط