حمله به مکتب سیدالشهدا؛ «حکومت در تامین امنیت مراکز آموزشی ناکام بوده است»

شماری از اعضای مجلس نمایندگان در واکنش به حمله مرگبار به دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، حکومت را در تامین امنیت مراکز فرهنگی و تعلیمی «ناتوان و ناکام» خوانده‌اند.blankمجمع حمایت از حقوق مردم امروز (یک‌شنبه، ۱۹ ثور) در اعلامیه‌ای گفته است که «بار دیگر تروریستان خون اشام با قتل عام فرزندان مظلوم و بی دفاع دختران و اطفال بیگناه و متعلمان مکتب سید الشهدای غرب کابل جنایت هولناک و ضد بشری دیگر را مرتکب شدند».

این مجمع گفته که این حمله «مصداق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است».

اعضای مجلس نمایندگان در این مجمع حمله غرب کابل را «تکان دهنده و استخوان سوز و مصداق نسل‌کشی» خوانده و از حکومت، حلقات سیاسی داخلی و مجامع بین المللی جدا خواسته تا در برابر عاملان آن مسولانه و قاطع اقدام کنند.

نمایندگان مجلس گفته که تعقیب ‌و مجازات عاملان این رخداد تروریستی، انتظار مردم افغانستان و خانواده‌های قربانیان است.

در اعلامیه مجمع اعضای مجلس آمده است: «این چندمین بار است که مراکز دینی، فرهنگی و کورس های آموزشی در غرب کابل مورد حملات تروریستی و بی رحمانه قرار می گیرد. حکومت افغانستان علیرغم تکرار اینگونه جنایات در تامین امنیت مراکز فرهنگی و تعلیمی، دفاع از جان فرزندان متعلم معارف ناتوان و ناکام بوده است».

آنان گفته که تکرار چنین حوادث خونین پرسش برانگیز و باعث بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت است.

نمایندگان مجلس افزوده که «مسولین امنیتی باید با شجاعت ‌و مسولیت از مردم افغانستان و خانواده های قربانیان حوادث اخیر و حادثه خونین مکتب سیدالشهدا رسما عذر خواهی نموده و برای دلجویی از خانواده های قربانیان و درمان زخمیان حادثه جدی اقدام نمایند».

آنان از سازمان ملل متحد بخصوص از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواسته که در قبال این جنایات و جرایم جنگی که اغلب یک گروه قومی و مذهبی خاصی را هدف قرار می‌دهد، بی تفاوت نبوده و در چوکات حقوق و کنوانسیون‌های بین المللی اقدام کنند.

عصر دیروز سه انفجار پیاپی در مقابل یک مکتب دخترانه در منطقه غرب کابل در ناحیه سیزدهم، دست‌کم ۵۰ کشته و ۱۰۰ زخمی برجای گذاشته‌است.

طارق آرین؛ سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که این حمله توسط یک موتر بمب‌گذاری‌شده و انفجار دو ماین صورت گرفته‌است.

این حمله واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

حکومت، طالبان را مسئول دانسته؛ اما سخنگوی جنگجویان طالبان گفته‌است که این حمله «کار حلقات منحوسی می‌باشد که تحت پرورش و حمایت استخباراتی اداره کابل به‌نام داعش فعالیت دارند».

اواخر سال گذشته نیز آموزشگاهی در غرب کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت و همچنین مهاجمان مسلح به دانشگاه کابل حمله کردند. در این حملات ده‌ها دانش‌آموز و دانشجو کشته شدند.

مطالب مرتبط