اعلام عزای عمومی؛ حقوق‌بشر خواهان بررسی حمله غرب کابل توسط سازمان ملل شد

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری روز سه‌شنبه هفته‌ جاری را به احترام قربانیان حمله‌ دیروز در غرب کابل و حمله اخیر لوگر، عزای عمومی اعلام کرد. همزمان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که این کشتار و دیگر خشونت‌ها در افغانستان باید از سوی یک تیم متخصص و مستقل از محققان سازمان ملل متحد بررسی و تحقیق شود.blankرییس جمهوری در پیامی گفت که به امرالله صالح؛ معاون اول ریاست جمهوری هدایت داده است که به خانواده‌ «شهدا» و زخمیان حمله غرب کابل رسیدگی و کمک نقدی فراهم کند.

او به سرور دانش؛ معاون دوم خود نیز هدایت داده است که در مشورت با بزرگان غرب کابل، راه‌های تأمین امنیت این منطقه را جستجو و طی دو هفته به ریاست‌جمهوری گزارش دهد.

آقای غنی همچنین گفت که به وزارت صحت عامه هدایت داده است تا از تمام امکانات برای درمان زخمیان رویداد «تروریستی »روز گذشته در غرب کابل، استفاده کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به حمله به دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در کابل، گفته است که این کشتار و دیگر خشونت‌ها در افغانستان باید از سوی یک تیم متخصص و مستقل از محققان سازمان ملل متحد بررسی و تحقیق شود.

این کمیسیون در اعلامیه‌ای گفته است که آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل باید در این هفته نشست رهبری ویژه‌ای را برگزار کند و این نشست باید قبل از نخستین روز عید برگزار شود.

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده است که آقای گوترش «باید به طور واضح اعلام کند که سازمان ملل متحد می‌خواهد چه کار عملی در مورد مردم افغانستان انجام دهد؟ به قتل این کودکان و نرخ نگران‌کننده تلفات غیرنظامیان بپردازید ‌و تضمین کنید که این خشونت هرگز تکرار نمی‌شود».

در اعلامیه کمیسیون حقوق بشر آمده است که ویرجینیا گامب دو پوتژیتر؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، باید اقدامات عملی و ملموسی را که سازمان ملل برای اطمینان یافتن از هدف قرار نگرفتن مکاتب، مراکز تدریس خصوصی و دانشگاه‌ها در برنامه دارد، روی دست گیرد تا چنین اعمال خشونت‌باری در برابر مراکز تحصیلی ‌تکرار نشود. به گفته کمیسیون، خانم گمب باید مراحل اولیه اقدامات را قبل ازنخستین روز عید و حداکثر پنجشنبه‌، ۱۳ ماه مه اعلام کند.

کمیسیون حقوق بشر در ادامه گفته که یک تیم متخصص و کاملاً مستقل از محققان سازمان ملل متحد باید برای انجام یک مأموریت حقیقت‌یابی در مورد حمله دیروز و سایر خشونت‌ها در افغانستان ‌اقدام کند.

این کمیسیون گفته که دبیرکل آنتونیو گوترش باید متعهد شود که تیمی از محققان سازمان ملل را به افغانستان بفرستد تا در هماهنگی با یوناما یک مأموریت حقیقت‌یابی را در مورد تمام اتفاقات بزرگی که در این اواخر در افغانستان رخ داده است، ‌انجام دهد.

حقوق بشر افزوده که «هدف از این تحقیق، شناسایی مجرمان و گرد‌آوری شواهد باشد».

هم‌اکنون آتش‌بس اعلان شود
کمیسیون حقوق بشر خواستار برقراری فوری آتش‌بس شده است. این نهاد گفته که میزان تلفات غیرنظامی جنگ نگران‌کننده است؛ کودکان، زنان و مردان در بسیاری نقاط کشور کشته می‌شوند. به گفته این کمیسیون، تنها راه جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، آتش‌بس دایمی است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از طالبان خواسته که به انجام آتش‌بس پایدار متعهد شو‌ند.

حمایت ویژه‌ از هزاره‌ها و دشت برچی
کمیسیون حقوق بشر گفته مطابق ‌قانون بین‌المللی حقوق بشر، حمایت ویژه‌ از هزاره‌ها و دشت برچی صورت گیرد. این نهاد آورده که دولت افغانستان طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌الملل ‌بشر ‌موظف است از جمعیت در معرض خطر جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، پاکسازی قومی یا نسل‌کشی محافظت کند.

در اعلامیه کمیسیون حقوق بشر آمده است که «قوانین بین‌المللی دولت را موظف به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و آزار و اذیت بر اساس قومیت و جنسیت‌ می‌کند.» طبق اطلاعات کمیسیون، در اکتبر سال ۲۰۲۰‌، حدود شش ماه پیش‌ از حمله دیروز، بیش از ۴۰ دانشجو در حمله به مرکز آموزشی کوثر دانش جان خود را از دست دادند. در ماه مه سال ۲۰۲۰‌، نزدیک یک سال پیش، ۱۱ مادر باردار، ۲ پسر و ۱ قابله به‌صورت بی‌رحمانه به قتل رسیدند و ۵ تن از مادران زخمی شدند؛ «این عمل آشکارا زن‌کشی و کودک‌کشی بود».

عصر دیروز سه انفجار پیاپی در مقابل یک مکتب دخترانه در منطقه غرب کابل در ناحیه سیزدهم، دست‌کم ۵۰ کشته و ۱۰۰ زخمی برجای گذاشته‌است.

طارق آرین؛ سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که این حمله توسط یک موتر بمب‌گذاری‌شده و انفجار دو ماین صورت گرفته‌است.

این حمله واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

حکومت، طالبان را مسئول دانسته؛ اما سخنگوی جنگجویان طالبان گفته‌است که این حمله «کار حلقات منحوسی می‌باشد که تحت پرورش و حمایت استخباراتی اداره کابل به‌نام داعش فعالیت دارند».

مطالب مرتبط