وزیر خارجه چین: خروج عجولانه امریکا از افغانستان، ثبات منطقه را متاثر کرده‌است

وانگ یی؛ وزیر امور خارجه چین در گفتگو با شاه‌محمود قریشی؛ همتای پاکستانی خود گفته‌است که خروج عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان روند صلح این کشور و ثبات منطقه را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌است.blankبه گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ یی در گفتگویی به مناسبت هفتادمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک چین و پاکستان با قریشی درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع افغانستان رایزنی کرده‌است.

در این گفتگو وانگ یی گفته‌است که مشارکت استراتژیک و همکاری در همه مسایل بین چین و پاکستان بی‌نظیر است و روابط دو کشور به الگوی همکاری دوستانه بین کشورها تبدیل شده‌است.

وزیر خارجه چین افزوده‌است که چین و پاکستان قویا از مواضع یکدیگر و مسائلی که منافع طرف دیگر را پوشش می‌دهد حمایت می‌کنند.

وزیر خارجه چین در ادامه از برنامه خروج امریکا از افغانستان انتقال کرده و گفته‌است: «خروج عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان روند صلح داخلی این کشور و ثبات منطقه را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌است.»

روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان چند هفته قبل آغاز شد و قرار است این روند تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود.

تاکنون نیروهای خارجی چندین مرکز نظامی و پایگاه را به نیروهای افغان واگذار کرده‌اند.

نگرانی در مورد افزایش خشونت و حتی جنگ داخلی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی بارها مطرح شده‌است.

از جانب دیگر طالبان حملات‌شان را شدت بخشیده و این بیم وجود دارد که دولت افغانستان را سقوط دهند؛ اما مقام‌های حکومت این احتمال را منتفی می‌دانند.

مطالب مرتبط