وزیر معادن: تا چند ماه دیگر کار روی پروژه تاپی در خاک افغانستان آغاز می‌شود

هارون چخانسوری؛ وزیر معادن و پترولیم می‌گوید که تمام آمادگی‌های فنی لازم برای آغاز کار پروژه تاپی در خاک افغانستان روی دست گرفته شده و قرار است تا سه ماه آینده زمان آغاز کار این پروژه آغاز شود.blankوزیر معادن امروز (یک‌شنبه، ۱۶ جوزا) در یک نشست خبری مشترک با حنیف اتمر؛ وزیر امور خارجه کشور در هرات گفت که تاپی یک پروژه خیالی نیست و سرمایه‌گذاری عظیمی روی این پروژه صورت گرفته است.

این درحالیست که اشرف غنی؛ رئیس‌جمهوری سه سال پیش آغاز کار پروژه تاپی را افتتاح کرد و در حضور رئیس‌جمهور ترکمنستان و نخست‌وزیر پاکستان گفت که تا دو سال دیگر مردم هرات از این پروژه مستفید خواهند شد. اما با گذشت این مدت، کار روی پروژه تاپی متوقف بود و پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است.

شماری از شهروندان هرات با عملی نشدن این پروژه آن را یک پروژه خیالی عنوان کرده‌اند، اما وزیر معادن و پترولیم گفته است که این پروژه خیالی نیست، چون بانک انکشاف آسیایی یک میلیارد دالر برای این پروژه متعهد شده است.

جخانسوری دلیل تاخیر در کار پروژه را آماده نشدن امکانات در خاک ترکمنستان عنوان کرده و گفته است که قرار است ۵۳۰ میلیون دالر در مرکز استفاده گاز هرات سرمایه گذاری صورت بگیرد.

با این حال، ناامنی مهم‌ترین چالش فراراه عملی کردن این پروژه در خاک افغانستان عنوان شده است.

قرار است در این پروژه گاز مایع ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند انتقال یابد.

مطالب مرتبط