صندوق بین‌المللی پول ۱۴۹ میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که بورد اجرایی صندوق بین‌المللی پول در نشستی، نخستین ارزیابی برنامه تمدید تسهیل کریدت برای افغانستان را موفقیت‌آمیز خوانده و تایید کرده‌است. به این ترتیب به گفته بانک مرکزی، اکنون افغانستان کمک ۱۴۹ میلیون دالری را به‌گونه فوری دریافت خواهد کرد.blankدر خبرنامه بانک مرکزی که امروز (چهارشنبه، ۱۹ جوزا) منتشر شده، آمده‌است که در نشست بورد اجرایی صندوق بین‌المللی پول، اجراآت و دستاورد‌های افغانستان تحت برنامه مشترک اصلاحات اقتصادی «تمدید تسهیل کریدت» مورد تائید قرار گرفته‌است.

بانک مرکزی گفته‌است که افغانستان با نیل به این هدف، اکنون کمک ۱۴۹ میلیون دالر امریکایی این صندوق را به‌گونه فوری دریافت خواهد کرد.

میتسو هیرو فروسوا؛ معاون اجرایی صندوق بین‌المللی پول گفته‌است که افغانستان به رغم مبارزه با چالش‌های موجود ناشی از ناامنی‌ها، تنش‌های سیاسی و دشواری‌های برخاسته از شیوع کرونا در تعهد خود در راستای برآوردن اهداف مشترک از قبل تعیین‌شده ثابت‌قدم بوده و آن را به خوبی مدیریت کرده‌است.

آقای فروسوا گفته‌است که صندوق بین‌المللی پول توقع دارد که افغانستان به همین منوال ادامه داده و سیاست‌های پولی آن بر محور ثبات قیمت‌های داخلی طرح و اجرا شود.

او بر تحکیم و تقویت هرچه بیش‌تر چارچوب مقرراتی و نظارتی تآکید کرده و مبارزه با پول‌شویی و تمویل تروریزم را مهم عنوان خوانده‌است.

این در حالی است که اخیرا برخی منابع گزارش داده‌بودند که افغانستان به دلیل عملکرد نادرست مدیریت بانک مرکزی، در خطر قرار گرفتن در فهرست خاکستری سازمان جهانی مبارزه با پول‌شویی واقع شده‌است.

از سوی دیگر، مدیریت بانک مرکزی از سوی کسی که قبلا صلاحیت او از سوی مجلس نمایندگان احراز نشده، همواره مورد انتقاد نمایندگان قرار داشته و آ‌ن‌ها از ریاست جمهوری خواسته‌اند که به جای اجمل احمدی؛ سرپرست کنونی این بانک، یک چهره دیگر را معرفی کند؛ خواسته‌ای که مورد پذیرش رییس جمهوری قرار نگرفته‌است.

گفته می‌شود آقای احمدی، تابعیت امریکایی دارد و بر زبان‌های دری و پشتو نیز به طور‌ کامل، مسلط نیست.

مطالب مرتبط