بایدن نخستین سفر اروپایی‌اش را با هشدار به پوتین آغاز کرد

جوبایدن؛ رئیس‌جمهوری امریکا در نخستین سفر خود به اروپا به کشور روسیه هشدار داده است که در صورت مشارکت این کشور در فعالیت‌های زیانبار، با واکنش جدی امریکا روبه‌رو خواهد شد.blank به گزارش بی بی سی، آقای بایدن در ابتدای این سفر، که بعد از چهار سال روابط متشنج امریکا با متحدان سنتی این کشور در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، انجام می شود روشن کرد که قصد تقویت این روابط را دارد.

او روز چهارشنبه وارد بریتانیا شد و قرار است به زودی برای توافق بر سر یک منشور اطلس تازه با بوریس جانسون؛ نخست وزیر بریتانیا دیدار کند.

این نمونه معاصر پیمانی است که میان وینستون چرچیل و فرانکلین روزولت در سال ۱۹۴۱ امضا شد و تمرکز آن بر چالش هایی شامل تغییر اقلیم و امنیت خواهد بود.

آقای بایدن در جریان سفر فشرده هشت روزه خود با ملکه الیزابت دیدار و در دو اجلاس سران گروه ۷ و ناتو شرکت خواهد کرد.

او قرار است در پایان این سفر در ژنو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

کاخ سفید می گوید او درباره طیف وسیعی از مسائل عاجل با همتای روس خود گفت و گو خواهد کرد که شامل کنترل تسلیحاتی، تغییر اقلیم، مداخله نظامی روسیه در اوکراین، فعالیت های هک سایبری روسیه و زندانی شدن الکسی ناوالنی؛ منتقد سرشناس آقای پوتین است.

روز چهارشنبه سه سازمان مرتبط با آقای ناوالنی از سوی دادگاهی در مسکو با برچسب افراط گرا غیرقانونی اعلام شدند.

آقای بایدن بعد از فرود هواپیمای ریاست جمهوری در پایگاه هوایی میلدنهال در سافُک بریتانیا برای نیروهای امریکایی در آنجا سخنرانی کرد و گفت که پیامی روشن برای آقای پوتین خواهد داشت.

او گفت: «ما به دنبال مناقشه با روسیه نیستیم. ما خواهان یک رابطه پایدار و قابل پیش بینی هستیم… اما من روشن گفته ام: اگر دولت روسیه درگیر فعالیت های زیانبار شود، ایالات متحده به شکلی جدی و موثر به آن واکنش نشان خواهد داد.»

روابط میان واشنگتن و مسکو در ارتباط با مسائل متنوع در پایین ترین سطح قرار دارد.

آقای پوتین در ماه اپریل قدرت های غربی را به تلاش برای شکستن کاسه کوزه ها بر سر روسیه متهم کرد و هشدار داد که از خط سرخ مسکو رد نشوند.

مطالب مرتبط