محقق خواستار اقدام عملی حکومت در حمایت از هزاره‌ها شد

پس از حمله افراد مسلح بر کارمندان مؤسسه ماین‌روبی هلوترست در بغلان و جستجوی کارمندان هزاره این سازمان برای کشتن، محمد محقق؛ مشاور رئیس ‌جمهوری در امور امنیتی و سیاسی می‌گوید که حکومت باید در برابر چنین حملاتی اقدامات عملی و مؤثرتری را برای حمایت از مردم هزاره روی دست بگیرد و تنها به اظهار همدردی اکتفا نکند.blankمشاور امنیتی و سیاسی رئیس ‎جمهوری، امروز پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته‌است: «قبلا در انفجار فاجعه‌بار مکتب سیدالشهدا گفته بودم که سازمان ملل متحد باید کشتار دخترانی که همه دانش‌آموزان صنف ٧ تا ١٢ بودند و نیز حوادث سال‌هاى گذشته در مساجد، آموزشگاه‌ها، زایشگاه‌ها و کلپ‌هاى ورزشى را به عنوان نسل‌کشى هزاره‌ها در افغانستان به رسمیت بشناسد.»

محقق افزوده‌ افرادی که در مکتب‌ها و مراکز آموزشی هدف قرار گرفته‌اند، اقشار بدون ضرر ملکى و خردسال‌ اند که قتل عام آن‌ها هیج توجیهى ندارد و از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت و ژنوساید است.

آقای محقق همچنین گفته‌است که کشتار ماین‌پاک‌های مؤسسه‌ ماین‌روبی هلوترست در بغلان، با تفکیک و شناسایى قومیت و هدف قرار دادن هزاره‌ها، نشان دیگرى از این جنایت ضد بشرى است که باید شوراى امنیت سازمان ملل متحد، تدابیر پیش‌گیرانه‌ای را روی دست گیرد و با به رسمیت‌شناختن کشتار هزاره‌ها به عنوان نسل‌کشى، عاملان آن را شامل تحریم‌ کند.

این در حالی است که دو شب پیش در نتیجه حمله افراد مسلح بر کارمندان مؤسسه ماین‌روبی هلوترست در ساحه شیرجلال ولسوالی بغلان مرکزی ۱۰ کارمند این مؤسسه کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

شاهدان عینی گفته‌اند مهاجمانی که کارمندان این مؤسسه ماین‌پاکی را در ولایت بغلان تیرباران کردند، به‌دنبال هدف قراردادن کارمندان «هزاره» بودند.

یکی از گواهان رویداد در یک نوار ویدیویی می‌گوید که «مهاجمان گفته‌اند ما به دنبال هزاره‌ها هستیم شما می‌توانید بروید».

همچنین یکی از کارمندان مؤسسه ماین‌پاکی «هلوترست» که در این حمله زخمی شده نیز مدعی است که مهاجمان از آنان خواسته‌بودند که کارمندان هزاره را نشان دهند. او می‌گوید: «از من پرسان کرد هزاره دارید گفتم نه نداریم».

گروه داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌؛ اما وزارت داخله طالبان را مسئول این حمله دانسته‌است.

مطالب مرتبط