‌غنی: در مذاکرات صلح دوحه، به بحث حقوق‌بشر هیچ‌گونه توجه‌ای صورت نگرفته‌است

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری می‌گوید، در گفتگوهای صلح دوحه به بحث حقوق‌بشر هیچ‌گونه توجه‌ای صورت نگرفته است و باید این موضوع جز مهم گفتگوها قرار داده شود.blankآقای غنی این مطب را امروز (پنج شنبه، ۲۰ جوزا) در ملاقات تعارفی با ایلوا فیلیون؛ رییس جدید کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان بیان کرده است.

در این دیدار که در ارگ انجام شده است، هر دو جانب در مورد تشدید خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را غیر قابل قبول دانستند.

رییس سابق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان ضمن معرفی ایلوا فیلیون به‌عنوان رییس جدید این نهاد، گفته است: «با ادارات و سکتور امنیتی و دفاعی افغانستان بخاطر حمایت از این نیروها مطابق قوانین بین‌المللی حقوق بشری کار می‌کنیم و در صورت وقوع تخلفات، آنرا بررسی و اقدامات اصلاحی را روی دست می گیریم».

او با اشاره به مذاکرات صلح بیان کرده که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان با هیات‌های مذاکره کننده دولت و طالبان در دوحه در تماس است تا مسایل مربوطه به قوانین بین‌المللی حقوق بشری به‌عنوان یک بحث عمده در گفتگوهای صلح مدنظر گرفته شود.

در این نشست رییس جمهورغنی گفته که گزارشات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان بی‌طرفانه نیست و باید به «اساس منشور این نهاد تهیه و نشر شود». او انتقاد کرده که صلیب سرخ در مقابل ماین‌گذاری‌ها واکنش نشان نمی‌دهد.

اشرف‌غنی افزوده است که در گفتگوهای صلح در دوحه، به بحث حقوق بشری هیچگونه توجه‌ای صورت نگرفته است و باید این موضوع جز مهم این بحث قرار داده شود.

وی تاکید کرده است که «ما گفتگوهای صلح را قبول داریم، اما جانب طالبان حاضر به گفتگو نیستند».

به تازگی هیات‌های دولت و طالبان از دیدار میان اعضای این دو هیات خبر داده و گفته که دو طرف در مورد تسریع مذاکرات صلح به توافق رسیده‌اند. این مذاکرات با آنکه بیش از چندین ماه از آغاز آن می‌گذرد تاکنون هیچ نتیجه در پی نداشته است.

مطالب مرتبط