استقبال کمیسیون حقوق بشر از حمایت علمای افغانستان و پاکستان از صلح

کمیسیون حقوق بشر از از قطع‌نامه عالمان دینی افغانستان و پاکستان در مورد قطع جنگ و تامین صلح در افغانستان استقبال کرده و آن را گامی مثبت در راستای تشویق طرف‌های درگیر به ختم جنگ و حل‌وفصل اختلافات از طریق گفتگو به هدف دستیابی به صلح عادلانه و پایدار دانسته‌است.blank

نشست عالمان دینی افغانستان و پاکستان، روز پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا در شهر مکه عربستان سعودی برگزاری شد و عالمان دو کشور در قطع‌نامه‌ای بر ختم جنگ و صلح از طریق گفتگو تاکید کردند.

کمیسیون حقوق بشر، امروز (شنبه، ۲۲ جوزا) در اعلامیه‌ای جنگ و صلح را مهم‌ترین مساله موجود در کشور عنوان کرده و افزوده‌است که همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی و اجتماعی مسئولیت دارند که از تمامی توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود به‌منظور توقف جنگ و تحقق صلح عادلانه و پایدار استفاده کنند.

به گفته این کمیسیون جنگ و ترورهای هدفمند در این سال‌ها، در کنار دیگر گروه‌های اجتماعی، همواره از علمای دینی نیز قربانی گرفته‌است.

این کمیسیون افزوده‌است: «با توجه به اهمیت تفسیر دینی و توجیه شرعی جنگ و صلح، رد مشروعیت دینی-مذهبی جنگ موجود از سوی آن‌ها می‌تواند به تسلط و تثبیت گفتمان صلح در کشور یاری رساند و بر فضای سیاسی دو کشور (افغانستان و پاکستان) به هدف تغییر رویکردها اثرگذار واقع شود.»

کمیسیون حقوق بشر افزوده‌است که علمای دو کشور افغانستان و پاکستان در این قطعنامه بر «حفظ کرامت انسانی و زندگی انسان» تأکید کرده‌اند که از مبانی حقو‌ق ‌بشر و ارزش‌های جهان‌شمول است.

این کمیسیون در ادامه گفته است که همزمان با اعلام موضع علمای افغانستان و پاکستان این کمسیون نیز درخواست ثابت خود را مبنی بر توقف بی‌درنگ خشونت‌ها و اعلام آتش‌بس دایمی و تمرکز بر حل‌وفصل اختلافات از طریق مذاکره هدفمند، مسئولانه، جدی و همه‌جانبه تکرار می‌کند.

گفتنی است که نشست علمای افغانستان و پاکستان روز پنج‌شنبه (۲۰ جوزا) با سخنان دکتر محمد داود؛ دبیر کل سازمان همکاری‌ اسلامی آغاز شد.

او هرگونه ادامه جنگ در افغانستان را ناروا خواند و تاکید کرد که باید این جنگ پایان یابد.

او همچنین تاکید کرد: «جمهوری اسلامی افغانستان موقف دینی، معتدل و سازگار را در قبال صلح، به‌ ویژه تامین آتش‌بس فوری و تعیین زعامت از طریق تمثیل اراده‌ آزاد مردم اختیار کرده که مورد قبول تمامی کشورهای اسلامی بوده و ما نیز از این موقف دولت افغانستان اعلام حمایت می‌کنیم.»

جنرال بلال اکبر؛ سفیر پاکستان در عربستان هم با تاکید بر اینکه اسلام دین صلح و محبت است، گفت: «ما باور داریم که چهره اصلی اسلام ثبات است.»

محمد قاسم حلیمی؛ وزیر حج و اوقاف هم گفت که همه علمای اسلامی مسئول اند تا در راستای ختم در افغانستان اقدام کنند؛ در حالی که یگانه بهانه ادامه جنگ که همانا حضور نیروهای خارجی خوانده می‌شد هم از بین رفته‌است.

مطالب مرتبط