پایان نشست سران ناتو؛ تاکید بر ادامه مأموریت غیرنظامی در افغانستان

پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست سران کشورهای عضو این پیمان در بیانیه‌ای گفته است که مأموریت نظامی ناتو در افغانستان پایان یافته است؛ اما مأموریت غیرنظامی آن در افغانستان ادامه خواهد یافت.blankاین نشست امروز (دوشنبه، ۲۶ جوزا) در بروکسل برگزار شد.

در بیانیه پایانی نشست سران ناتو آمده است که خروج از افغانستان به معنای پایان رابطه با این کشور نیست و فصل جدیدی در روابط است.

در این بیانیه تاکید شده است که ناتو در کنار مردم افغانستان، نهادهای امنیتی ایستاده و نیروهای امنیتی افغان را تجهیز و حمایت می‌کند.

در بیانیه سران ناتو گفته شده است که برای حضور پایدار دیپلماتیک و اهمیت ارتباط افغانستان با جهان، بودجه‌ تامین امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل را تأمین خواهد کرد.

در بیانیه ناتو با اشاره به روند صلح افغانستان آمده است که با شرکای این پیمان در مورد افغانستان مذاکرات را افزایش می‌دهد و از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

سران ناتو گفته که طرف‌ها را تشویق خواهد کرد تا برای دست‌یابی به یک توافق‌ سیاسی گسترده تلاش کنند.

آنان تأکید کرده‌اند که توافق احتمالی سیاسی صلح‌ باید اطمینان دهد که از حقوق بشری افغان‌ها به ویژه زنان، کودکان و اقلیت‌ها محافظت می‌کند و افغانستان دیگر هرگز به پایگاه تروریسم بدل نخواهد شد.

این در حالی است که مذاکرات و تلاش‌های صلح تاکنون نتیجه نداده؛ اما جنگ با شدت خود جریان دارد. اخیرا حملات طالبان به شدت افزایش یافته و ولسوالی‌ها یکی پی دیگر سقوط می‌کند.

مطالب مرتبط