تولید گندم نسبت به سال گذشته یک میلیون تن کاهش یافته‌است

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که در سال جاری به دلیل خشک‌سالی حاصلات گندم در کشور نسبت به سال گذشته یک میلیون تن کمتر شده‌است.blank اکبر رستمی؛ سخنگوی وزارت زراعت به بی‌بی‌سی گفته‌است که در سال جاری، میزان تولید گندم در سراسر کشور ۴ میلیون تن پیش‌بینی شده‌؛‌ در حالی که سال گذشته میزان تولید گندم ۵٫۱ میلیون تن بوده‌است.

سخنگوی وزارت زراعت افزوده‌است که در حال حاضر در سراسر کشور بیش از دو میلیون هکتار زمین زیر کشت گندم قرار دارد.

رستمی از ولایت‌های هرات، بادغیس و جوزجان به عنوان ولایت‌های با میزان بلند خشک‌سالی نام برده‌است.

بر اساس آخرین آمار، افغانستان ۷٫۳ میلیون هکتار زمین زراعتی آبی و دیمی دارد که از این میان، ۳.۴ میلیون هکتار آن کشت می‌شود. از مجموع زمین‌های قابل کشت ۲٫۳میلیون هکتار آن زیر کشت آبی است و حدود یک میلیون آن به صورت دیمی کشت می‌شود.

این در حالی است که به تازگی کمیته بین‌المللی نجات در یک ارزیابی تازه گفته‌است که خشک‌سالی در کنار جنگ و ویروس کرونا در افغانستان میلیون‌ها افغان را آسیب زده و در حال حاضر حدود نیم جمعیت افغانستان با کمبود غذا مواجه است.

ناصر رضایی؛ معاون کمیته بین‌المللی نجات، روز چهارشنبه، ۲۶ جوزا به صدای امریکا گفته است: «در این سروی ۴۸۴ خانواده در ۱۵۸ روستای ۱۵ ولسوالی ولایات هرات، بادغیس، هلمند، پکتیا و خوست شرکت کرده اند.»

معاون کمیته بین‌المللی نجات افزوده است که برخی از خانواده‌ها به دلیل وضعیت بد معیشتی ناشی از خشکسالی برای زنده ماندن به فروش اموال، کاهش وعده‌های غذایی و ازدواج زیرسن دختران شان رو آورده اند.

به گفته او: «۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان از کاهش منابع آب نوشیدنی و زراعتی، افزایش منازعات محلی بر سر منابع آبی و تقریباً ۸۰ درصد از مبتلاشدن کودکان و خانواده‌های شان با بیماری‌های ناشی از کمبود آب صحی نوشیدنی خبر داده اند.»

او همچنین گفته است که خشک‌سالی، کرونا و جنگ در افغانستان وضعیت مردم را به « یک وضعیت اضطراری کامل» تبدیل کرده است. به گفته او، خشکسالی سبب کمبود محصولات زراعتی در کشور شده که این مساله، مصوونیت غذایی کتلۀ عظیمی از شهروندان افغان به ویژه زنان و کودکان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

با این حال، گفته می‌شود که افغانستان با بارندگی کم زمستان گذشته، امسال خشکسالی شدید را تجربه می‌کند.

این روند باعث شده که شماری از خانواده‌ها برای پیدا کردن آب و فرار از خشک‌سالی، خانه‌های خود را ترک کنند. وزارت امور مهاجرین می‌گوید که تاکنون ۱۸ هزار خانواده از محل زندگی‌شان آواره شده‌اند.

عبدالباسط انصاری؛ مشاور این وزارت گفته‌است که از این ۱۸ هزار خانواده ۲۰ درصد آن به دلیل خشک‌سالی از محل زندگی خود کوچ کرده‌است. ۸۰ درصد دیگر نیز به دلیل ادامه درگیری و ناامنی خانه‌های خود را ترک کرده‌است.

سازمان ملل امروز (۱۷ جون) را روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشک‌سالی نام‌گذاری کرده و شعار امسال نیز «تبدیل‌ زمین‌های تخریب‌شده به زمین‌های حاصل‌خیز» است.

مطالب مرتبط