غنی: منطقه و جهان جنگ طالبان را تحریم کنند

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری با بیان اینکه جامعه بین‌المللی به طالبان حیثیت سیاسی داده است، می‌گوید که جنگ این گروه باید از طرف منطقه و جهان تحریم و محکوم شود.blankاو این مطلب را قبل از ظهر امروز (یک شنبه، ۳۰ جوزا) در سخنرانی خود در مراسم تجلیل از روز پناهندگی بیان کرد.

به گفته اشرف‌غنی جامعه بین المللی به طالبان حیثیت سیاسی داده است.

با این حال، او تاکید دارد که طالبان مسئول ادامه جنگ‌اند و همه «روزه تاسیسات عام المنفعه را تخریب و افراد ملکی را هدف قرار می دهند».

وی افزود که این جنگ تحمیلی غیر مشروع از سوی طالبان، باید از طرف منطقه و جامعه بین‌المللی تحریم و محکوم شود.

رییس جمهوری از کشورهای منطقه به ویژه پاکستان و ایران خواسته تا در رابطه به نقش فعال شان در ایجاد ثبات و صلح پایدار و عادلانه در افغانستان تعلل نکنند. این دو کشور متهم به حمایت از طالبان‌اند و نقش آنها در روند صلح مهم دانسته می‌شود.

رییس جمهوری دیروز نیز با اشاره به افزایش تلفات ملکی از جامعه بین‌المللی خواسته بود که در رابطه با طالبان بیطرف نمانند و این را «بپذیرند که در جنگ از سوی طالبان حقوق بشری ما، عمداً نقض می شود».

اخیرا حملات مرگبار که بیشتر از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد، در کابل به ویژه در منطقه غرب پایتخت به شدت افزایش یافته است. مسئولیت این حملات را هیچ گروهی به عهده نمی‌گیرد؛ اما حکومت طالبان را مسئول می‌خواند.

همچنین با افزایش حملات طالبان طی هفته‌های اخیر بیش از ده‌ها ولسوالی به دست این گروه افتاده است.

مطالب مرتبط