ادعای سقوط ۸ ولسوالی دیگر به دست طالبان درولایت‌های تخار، جوزجان و قندوز

طالبان مدعی هستند که بعد از ظهر امروز (یک‌شنبه، ۳۰ جوزا) هشت ولسوالی را در ولایت‌های تخار، جوزجان و قندوز تصرف کرده‌اند.blankذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در رشته‌ پیام‌های توییتری مدعی شده است که ولسوالی‌های درقد، خواجه بهاوالدین و دشت قلعه تخار، خانقاه، فیض‌آباد، آقچه و منگجیک جوزجان و همچنین ولسوالی قلعه‌زال قندوز را تصرف کرده‌اند.

مسئولان امنیتی تاکنون در مورد این ادعا چیزی نگفته‌؛ اما منابع محلی در گفتگو با رسانه‌ها، سقوط شماری از این ولسوالی‌ها تایید کرده‌اند.

منابع گفته که نیروهای دولتی از برخی از ولسوالی‌ها بدون درگیری خارج شده‌اند.

طالبان بیشترین ولسوالی را امروز در تخار تصرف کرده‌اند.

قبل از ظهر امروز (یک شنبه، ۳۰ جوزا) حبیبه دانش؛ نماینده مردم تخار در مجلس نمایندگان به خبرگزاری افق گفت که شب گذشته پنج ولسوالی این ولایت به دست طالبان سقوط کرده‌است.

به گفته او، ولسوالی‌های نمک‌آب، هزار سمچ، چال، ینگی‌قلعه و خواجه‌غار این ولایت به دست طالبان افتاده‌است. با این حساب طالبان امروز کنترل هشت ولسوالی تخار را به دست گرفته است.

همزمان مسئولان ارتش در شمال شرق می‌گویند، به‌زودی عملیات علیه طالبان در ولایت تخار راه‌اندازی خواهد شد. همچنین شماری از ساکنان این ولایت برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته مسلح شده‌اند.

گفتنی است که قبل از ظهر امروز ولسوالی‌های المار، چهاربولک بلخ، دشت ارچی قندوز و دره صوف بالای سمنگان به تصرف طالبان درآمده است.

سیر سقوط‌ها به گونه‌ای تسریع شده که روزانه چندین ولسوالی به دست طالبان می‌افتد. در شماری از موارد، نیروهای امنیتی به طور پرسش‌برانگیزی بدون هیچ‌گونه مقاومت، ولسوالی‌ها و پایگاه‌های نظامی را با تجهیزات کامل در اختیار طالبان قرار می‌دهند.

امرالله صالح؛ معاون اول رییس جمهوری اخیرا در توضیح این رویه در ولسوالی شینکی زابل گفت که این «یک راز اطلاعاتی» است.

همچنین، طارق آرین؛ سخنگوی وزارت می‌گوید، در حالت شدت جنگ، پیش‌روی و پس‌روی سقوط به حساب نمی‌آید.

این‌همه در حالی است که دیروز به حکم اشرف‌غنی، بسم‌الله محمدی به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی و عبدالستار میرزکوال به‌عنوان سرپرست جدید وزارت داخله به‌گونه رسمی معرفی و آغاز به کار کردند. همزمان ولی‌محمد احمدزی به حیث رییس ستاد ارتش، تعیین شده‌است.

مطالب مرتبط