کرزی: حضور امریکا باعث شد تا افغانستان با وضعیت کنونی مواجه شود

حامد کرزی؛ رییس‌ جمهوری پیشین کشور می‌گوید که امریکا در جنگ افغانستان شکست خورده است و حضور نیروهای این کشور باعث شد تا افغانستان با وضعیت کنونی مواجه شود.blankرییس‌ جمهوری پیشین روز یک‌شنبه، ۳۰ جوزا در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است: «بخاطر حضور آن‌ها ما امروز با چنین وضعیت دچاریم. ما نمی‌خواهیم که بدبختی‌ها و بی‌وقاری که امروز ما با آن روبروهستیم ادامه یابد. وقتی که اطفال ما پیشروی مکاتب کشته می‌شوند. نه، حداقل ما خواهیم دانست که چه کسی را مقصر بدانیم، وقتی که آن‌ها اینجا نباشند.»

آقای کرزی با اشاره به خروج امریکا از افغانستان، افزوده است که امریکا یک کشوری را ترک می‌گوید که جنگ و نزاع در آن به اوج خود رسیده است.

رییس جمهور پیشین گفته است که امریکا برای از بین‌بردن تروریزم و آوردن آرامی و صلح به افغانستان آمد؛ ولی بعد از ۲۰ سال حضور در این کشور نتوانست به این اهداف خود برسد.

این در حالی است که رییس جمهوری امریکا و دیگر مقام‌های این کشور می‌گویند که آن‌ها به اهداف خود در افغانستان دست یافته‌اند.

جو بایدن؛ رییس‌جمهوری امریکا در سخنرانی خود در ۱۴ اپریل گفت: «بن لادن کشته شد. شبکه القاعده در افغانستان و عراق متلاشی شد و اکنون وقت آن فرار رسیده که این جنگ دایمی را پایان بخشیم.»

مقام‌های امریکایی گفتند که افغان‌ها اکنون باید جنگ و نزاع جاری را از طریق گفتگو حل کنند. امریکا و ناتو تمام سربازان خود را تا یازدهم سپتامبر از افغانستان خارج می‌کنند و به بزرگ‌ترین حضور نظامی خود در این کشور خاتمه می‌بخشند.

اظهارات کرزی در حالی مطرح می‌شود که طالبان در این اواخر حملات خود را در اکثر ولایات کشور افزایش داده‌اند.

این گروه ادعا کرده است که با افزایش حملات جنگجویان خود توانسته است بیش از ۴۰ ولسوالی را در چندین ولایت کشور تصرف کنند.

اما وزارت دفاع می‌گوید که نیروهای دولتی بخاطر جلوگیری از تلفات نظامیان و افراد ملکی از برخی مناطق عقب‌نشینی کرده‌اند و برای تصرف مجدد این مناطق برنامه خاص روی دست دارند.

مطالب مرتبط