دانش: طالبان در موج متلاطمی که خود خلق کرده غرق خواهند شد

سرور دانش؛ معاون دوم رئیس ‌جمهوری می‌گوید که طالبان با تکرار اشتباهات دهه ۷۰ سرانجام در موج متلاطمی که خود خلق کرده‌اند، غرق خواهند شد.blankمعاون اول رئیس ‌جمهور در یادداشتی که در صفحه فیسبوک‌اش منتشر کرده، نوشته‌است که به زودی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور درس دیگری را که تا ابد فراموش نشود به این گروه خواهند داد.

آقای دانش افزوده‌است که گروه طالبان به اصطلاح فتوحات خود را از مناطق و سرزمین‌/هایی شروع کرده‌اند که هیچ نوع زمینه پذیرش اجتماعی و فرهنگی در میان مردم آن مناطق ندارد. به گفته او، ولایات شمال و مناطق مرکزی افغانستان در دهه هفتاد نشان دادند که به هیچ صورت تسلیم زورگویی و انحصارطلبی طالبان نخواهند شد و به طالبان اجازه حاکمیت نخواهند داد.

معاون دوم رئیس‌ جمهوری حملات طالبان برای تسخیر مناطق بیش‌تر را «خیال باطل» عنوان کرده و افزوده‌است که در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی، خیزش‌های وسیع مردمی و مقاومت فراگیر ملی در چارچوب حاکمیت دولتی، برای دفاع از نظام و سرکوب مخالفان نظام در حال شکل‌گیری است.

سرور دانش افزوده‌است که در طول بیش از دو سال گذشته گروه طالبان و حامیان این گروه شعار صلح سر دادند و در سایه این شعار با کمک برخی از کشورهای دیگر، مشروعیت نسبی بین‌المللی نیز کسب کردند.

به گفته او دولت افغانستان از این شعار به خوبی استقبال کرد؛ اما طالبان با تشدید خشونت‌ها و جنگ، ثابت کردند که حتی کم‌ترین باور به صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ندارند و نمایندگان‌شان هم در گفتگوی دوحه صرف به صورت نمادین حضور دارند و تاکنون به هیچ نوع مذاکره مؤثر و معنادار حاضر نشده‌اند.

آقای دانش تشدید خشونت‌ها و جنگ از سوی طالبان را روشن‌ترین شاهد برای عدم صداقت طالبان در گتفگوهای صلح عنوان کرده و گفته‌است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان هیچ توجیه مشروعی برای جنگ وجود ندارد و به همین جهت تمام علمای اسلام از پاکستان و عربستان گرفته تا اندونزیا و مالیزیا جنگ طالبان را نامشروع اعلام کردند.

معاون دوم ریاست ‌جمهوری افزوده است که گروه طالبان باید بداند که اگر صلح و راه‌ حل سیاسی را نپذیرد، از طریق نظامی و تشدید جنگ به‌هیچ صورت به اهداف خود نمی‌رسد.

دانش تاکید کرده‌است: «مردم سرافراز افغانستان هرگز ذلت تسلیم‌شدن به استبداد و انحصار را نمی پذیرد.»

این در حالی ‌است که حملات طالبان در این اواخر افزایش یافته و تاکنون در نتیجه حملات جنگجویان این گروه بیش از ۴۰ ولسوالی در چندین ولایت کشور سقوط کرده‌اند.

مطالب مرتبط