افزایش خشونت علیه کودکان در کشورهای جنگ‌زده؛ افغانستان در صدر

سازمان ملل متحد در گزارشی گفته‌است که خشونت در برابر کودکان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال‌ گذشته افزایش یافته‌است. در این گزارش افغانستان از جمله خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای کودکان نام برده شده‌است.blankدر گزارش سازمان ملل آمده است که در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ اختطاف کودکان ۹۰ درصد و تجاوز و سوء استفاده جنسی از کودکان نیز ۷۰ درصد افزایش یافته‌است.

بر بنیاد یافته‌های سازمان ملل، سال گذشته میلادی بیش از ۸۵۰۰ کودک در سراسر جهان به عنوان سرباز مورد استفاده قرار گرفته و بالغ بر ۲۷۰۰ کودک دیگر هم کشته شده‌اند.

ویرجینیا گامبا؛ فرستاده سازمان ملل متحد برای کودکان و منازعات مسلحانه گفته‌است: «جنگ بزرگ‌سالان در سال ۲۰۲۰ بار دیگر کودکی میلیون‌ها دختر و پسر را از آن‌ها گرفته است.»

طبق گزارش سازمان ملل، در سال گذشته میلادی در مجموع بیش‌تر از ۱۹ هزار و ۳۰۰ مورد خشونت علیه دختران و پسران ثبت شده‌است که از این میان ۸ هزار و ۴۰۰ مورد آن قتل یا قطع اعضای بدن کودکان بوده‌است.

بر اساس گزارش، از میان حدود ۸ هزار کودک که از آن‌ها به عنوان سرباز استفاده شده، بیش‌تر در کشورهای مثل سومالیا، میانمار و کانگو و جمهوری کانگو صورت گرفته‌است.

در این میان سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر از دفتر سازمان ملل متحد در مورد این گزارش انتفاد کرده و گفته‌است که نام رژیم اسرائیل و عربستان سعودی به خاطر اعمال‌شان در برابر کودکان در این گزارش درج نشده‌است.

جو بیکر؛ عضو سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دبیر کل سازمان ملل متحد را متهم ساخته‌است که «طرف‌های درگیر جنگ را که در قتل و کودکان دست داشته‌اند مقصر و مسئول قلمداد نکرده‌است.»

همچنین انتقاد شده‌است که ائتلاف نظامی در یمن، به رهبری عربستان سعودی و امارات متحد عربی در این فهرست گنجانده نشده‌است. خود سازمان ملل متحد نیز در سال گذشته این ائتلاف را به قتل و زخمی کردن ۱۹۴ کودک متهم کرده‌بود.

مطالب مرتبط