بازداشت ۶ نفر به اتهام‌ میانجی‌گری برای واگذاری ولسوالی‌ها به طالبان

وزارت دفاع ملی از بازداشت ۶ تن به اتهام میانجی‌گری برای تسلیم شدن نیروهای امنیتی و واگذاری ولسوالی‌ها به طالبان در قندوز خبر می‌دهد.blankاین وزارت، امروز سه شنبه، ۱ جوزا در اعلامیه‌ای از این افراد به عنوان نفوذی طالبان یاد کرده و گفته است که این افراد نیروهای امنیتی و دفاعی را در این ولایت برای واگذاری پاسگاه‌های شان به طالبان تشویق می‌کرده‌اند.

اعلامیه افزوده است که این افراد زیر نام متنفذ و ریش‌سفید در تلاش بودند تا نیروهای امنیتی و دفاعی را برای واگذاری یک پاسگاه امنیتی در منطقه کله گاو شهر قندوز بدون درگیری به طالبان ترغیب کنند.

به گفته وزارت دفاع،‌ این اعضای نفوذی طالبان قصد داشتند تا با وساطت، این پاسگاه مهم نیروهای امنیتی را به طالبان تسلیم کنند که بازداشت شده‌اند.

این در حالی‌ است که به تازگی چهار ولسوالی قندوز و شیرخان بندر به دست طالبان افتاده است.

گروه طالبان ادعا کرده است که تمامی ولسوالی قندوز را تصرف کرده است.

در چند هفته اخیر حملات طالبان در نقاط مختلف کشور افزایش یافته است و تاکنون در نتیجه تشدید حملات این گروه، ده‌ها ولسوالی در چندین ولایت کشور سقوط کرده‌ است.

سیر سقوط‌ها به گونه‌ای تسریع شده که روزانه چندین ولسوالی به دست طالبان می‌افتد. در شماری از موارد، نیروهای امنیتی به طور پرسش‌برانگیزی بدون هیچ‌گونه مقاومت، ولسوالی‌ها و پایگاه‌های نظامی را با تجهیزات کامل در اختیار طالبان قرار می‌دهند.

امرالله صالح؛ معاون اول رییس جمهوری اخیرا در توضیح این رویه در ولسوالی شینکی زابل گفت که این «یک راز اطلاعاتی» است.

این‌همه در حالی است که چند روز پیش به حکم اشرف‌غنی، بسم‌الله محمدی به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی و عبدالستار میرزکوال به‌عنوان سرپرست جدید وزارت داخله به‌گونه رسمی معرفی و آغاز به کار کردند. همزمان ولی‌محمد احمدزی به حیث رییس ستاد ارتش، تعیین شده‌است.

مطالب مرتبط