نماینده ویژه قطر: هند در حال تعامل با طالبان است

نماینده ویژه وزیر خارجه قطر در امور حل منازعات با افشای محل دیدار مقام‌های هندی با طالبان گفته‌است که هند با طالبان در حال تعامل است؛ «زیرا این گروه بخشی از دولت آینده افغانستان خواهد بود».blankهندوستان تایمز به نقل از مطلق بن ماجد‌القحطانی؛ نماینده ویژه وزیر خارجه قطر در امور حل منازعات، گزارش داده‌است که برای نخستین بار مقام‌های هندی با رهبران طالبان در دوحه دیدار کرده‌اند.

القحطانی گفته است که هند با طالبان در حال تعامل است، زیرا این گروه بخشی از دولت آینده افغانستان خواهند بود.

او امروز (سه‌شنبه، ۱ سرطان) در یک نشست مجازی افزوده است که افغانستان در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و هرگونه دیدار در این شرایط باید برای ترغیب طرف‌‎ها برای حل اختلافات خود بطور مسالمت‌آمیز باشد.

روزنامه هندوستان تایمز، حدود ۱۲ روز قبل گزارش داد که دولت این کشور با رهبران طالبان به شمول ملا برادر؛ معاون این گروه تماس برقرار کرده است.

طبق گزارش این روزنامه، مقامات هندی تنها با اعضای ملی‌گرا و بیرون از ساحه نفوذ پاکستان و ایران در ترکیب گروه طالبان، تماس برقرار می‌کنند.

منابع گفته که مقام‌های هند با اعضای شبکه حقانی و شورای کویته در تماس نشده‌است، چون به گفته این منبع، مقامات هندی اعضای شبکه حقانی و شورای کویته را تحت نفوذ استخبارات پاکستان می‌دانند.

دولت هند پیش از این همواره از تعامل با طالبان خودداری کرده‌بود؛ اما روزنامه هندوستان تایمز برقراری تماس اخیر میان مقامات هندی با شماری از رهبران طالبان را یک چرخش بزرگ در موقف دهلی جدید در برابر طالبان عنوان کرده‌است.

سال گذشته، زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در جریان سفر خود به هند گفته بود که برای هند یک اقدام مناسب خواهد بود تا با طالبان وارد گفتگو شده و نگرانی خود را در مورد تهیدید تروریزم مطرح کند.

گفتنی است که روابط هند با پاکستان، همواره خصمانه و تنش‌آلود بوده و از نظر مقام‌های دهلی نو، به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این کشور را به عمق استراتژیک پاکستان تبدیل می‌‌کند و خطری برای منافع هند است.

هند همچنین با دولت افغانستان روابط راهبردی دارد؛ چیزی که همواره مورد خشم پاکستان و طالبان بوده‌است.

مطالب مرتبط