حمایت ۱۹ سازمان حقوق بشری از رسیدگی به پرونده جنایت غیرنظامیان در افغانستان

پس از آن‌که کمیسیون حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل متحد خواستار ایجاد یک هیات حقیقت‌یاب برای رسیدگی به جنایات علیه غیرنظامیان در افغانستان شد، اکنون ۱۹ سازمان معتبر حقوق بشری در جهان از این درخواست حمایت کرده‌اند.blankکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل متحد خواسته‌بود که یک تیم متخصص و مستقل از محققان این سازمان را بگمارد تا برای بررسی خشونت‌ها در افغانستان حقیقت‌یابی کند.

در نامه سرگشاده‌ای که ۱۹ نهاد معتبر حقوق بشر جهانی به کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل فرستاده، آمده‌است: «از مکانیسم‌های پیشنهادشده توسط کمیسیون حقوق بشر افغانستان استقبال می‌کنیم تا با نشان‌دادن واکنش مؤثر به اوضاع سریعا رو به وخامت افغانستان، از تکرار حملات خونین علیه غیرنظامیان جلوگیری شود.»

عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان، گروه هماهنگی عدالت انتقالی، آرمان‌شهر و مرکز غیرنظامیان در منازعات شماری از نهادهایی هستند که پای این نامه سرگشاده امضا کرده‌اند.

در کنار ایجاد کمیسیون تحقیق بین‌المللی، جبران خسارت، مستندسازی جنایات، شنیدن صدای قربانیان جنگ، محافظت از جمعیت در معرض خطر جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، پاک‌سازی قومی یا نسل‌کشی و آتش‌بس فوری خواست‌هایی است که از سوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان مطرح شده‌است.
در نامه سازمان‌های حقوق بشری به کشتار کارمندان مؤسسه ماین‌روبی هلوترست در ۸ جون در بغلان، کشتار دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در ۸ می در غرب کابل، کشتار دانشجویان دانشگاه کابل در نوامبر ۲۰۲۰، حمله خونین به زایشگاه دشت برچی کابل در می ۲۰۲۰، حمله خونین به عبادتگاه سیک‌ها در کابل در مارچ ۲۰۲۰ و حملات هدفمند رو به افزایش علیه مدافعان حقوق بشر، فعالان زن و روزنامه‌نگاران به عنوان مثال‌هایی از رخدادهایی یاد شده که نیاز به تحقیق هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی دارند.

پیش از این کمیسیون حقوق بشر گفته بود که نهادهای مسئول به در خواست این کمسیون در زمینه رسیدگی به جنایات علیه غیرنظامیان و ترورهای هدفمند و همچنین شناسایی و پیگرد متهمان این قضایا و تامین عدالت پاسخ مثبتی نداده است.

این کمیسیون روز یک‌شنبه، ۶ سرطان در اعلامیه‌ای گفته بود که برای بررسی جنایات علیه غیرنظامیان یک هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی از سوی سازمان ملل ایجاد شود و حکومت افغانستان نیز در زمینه ایجاد این هیات و روند تحقیق آن کمک کند.

کمیسیون حقوق بشر همچنین از عدم رسیدگی به دادخواست‌های این کمیسیون در مورد کشته شدن دو کارمند آن و قتل‌های هدفمند فعالان رسانه‌ای، مدنی و مدافعان حقوق‌بشر از سوی نهادهای مسئول ابراز تاسف کرده است.

این نهاد گفته بود که حکومت باید پاسخگو باشد و با رویه معافیت از مجازات مبارزه نتیجه‌بخش کند تا از حقوق بشری و شهروندی همه حفاظت همه‌جانبه شود.

این کمیسیون تاکید کرده است که با توجه به عدم رسیدگی به دادخواست‌های این کمیسیون از سوی نهادهای مسئول، نیاز است هیات حقیقات بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات علیه غیرنظامیان از جمله قتل‌های هدفمند، حملات بر اقلیت‌های قومی و مذهبی و نهادهای آموزشی و رسیدن به عدالت ایجاد و تحقیقاتش را در این زمینه آغاز کند.

این در حالی است که در یک‌سال اخیر، چندین تن از فعالان مدنی، رسانه‌ای و حقوق بشری در پی حملات هدفمند در نقاط مختلف کشور کشته شده‌اند.

در کنار در آن چندین حمله بر مراکز آموزشی و اقلیت‌های مذهبی در غرب کابل صورت گرفته که در آخرین مورد حمله یک موتر بمب و دو ماین جاسازی شده در نزدیکی مکتب سیدالشهدا بود که در اثر آن حدود ۸۵ تن اغلب دانش‌آموزان دختر کشته و حدود ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

مطالب مرتبط