دیده‌بان حقوق بشر: آتش‌زدن خانه‌های غیرنظامیان توسط طالبان جنایت جنگی است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که جنگجویان گروه طالبان خانه‌های شمار زیادی از غیرنظامیان را به اتهام همکاری با حکومت افغانستان آتش ‌زده‌ و اموال ‌آن‌ها را غارت کرده‌اند که این کار طالبان یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.blankاین سازمان روز چهارشنبه، ۱۶ سرطان در اعلامیه‌ای گفته‌است که اعضای طالبان در اوایل ماه جاری خورشیدی اموال باشندگان منطقه باغ شرکت در ولایت قندوز را به اتهام همکاری با حکومت افغانستان غارت کرده و خانه‌های آن‌ها را به آتش کشیدند.

پتریشا گاسم؛ مسئول بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفته‌است که جنگجویان طالبان، باشندگان منطقه باغ شرکت قندوز را از این منطقه بیرون کرده و اموال آن‌ها را غارت کرده‌اند.

مسئول بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر افزوده‌است که رهبران طالبان، صلاحیت این را دارند تا جلو بدرفتاری‌های جنگجویان این گروه را با غیر نظامیان بگیرند؛ اما به گفته او رهبران طالبان تمایلی به این کار نشان نداده‌اند.

بر اساس اعلامیه دیده‌بان حقوق بشر، زمانی که جنگجویان طالبان حدود دو هفته پیش، وارد باغ شرکت شدند، با بلندگوها از باشندگان این منطقه خواستند تا در ظرف دو ساعت خانه‌های‌شان را ترک کرده و از باغ شرکت خارج شوند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، حدود ۴۰۰ خانواده پس از تهدید طالبان مجبور شدند تا با ترک خانه‌های‌شان به تالقان؛ مرکز ولایت تخار و فیض‌آباد؛ مرکز ولایت بدخشان بروند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته‌است که حمله بر غیر نظامیان، غارت اموال و به آتش‌کشیدن خانه‌های آنان مغایر قوانین بین‌المللی بشردوستانه بوده و حملات عمدی بر غیر نظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر گفته که یافته‌های این سازمان در مورد بدرفتاری طالبان بر اساس صحبت تلفونی با باشندگان باغ شرکت تهیه شده‌است.

گروه طالبان تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌است.

از سوی دیگر، راس ویلسن؛ کاردار سفارت امریکا در کابل گفته‌است که طالبان با عملیات تهاجمی بر غیرنظامیان حقوق بشر را نقض کرده‌اند.

کاردار سفارت امریکا روز گذشته در توییتر خود از طالبان خواسته‌است که از خشونت دست بکشند و به میز مذاکره برگردند.

مطالب مرتبط