انگلیس همچنان در حسرت قهرمانی؛ ایتالیا بدون شکست قهرمان شد

تیم ملی فوتبال ایتالیا توانست با شکست انگلیس در ضربات پنالتی برای دومین بار جام قهرمانی بازی‌های یورو را کسب کند.blankبازی در وقت عادی ۱-۱ تمام شده بود. این سی و چهارمین بازی بدون شکست ایتالیا با هدایت روبرتو مانچینی بود.

ایتالیا بازی فینال را با آرایش ۳-۳-۴ آغاز کرد و روبرتو مانچینی این بازیکنان را در ترکیب اصلی قرار داد: لوئیجی دوناروما، جووانی دی لورنتسو، لئوناردو بونوچی، جورجو کیلینی، امرسون، نیکولو بارلا، جورجینیو، مارکو وراتی، فدریکو کیه‌زا و چیرو ایموبیله.

ترکیب ایتالیا همان بود که انتظار می‌رفت. روبرتو مانچینی مثل شش بازی قبلی تیمش را با سیستم ۳-۳-۴ آرایش داد و تغییری در ترکیب ابتدایی مقابل اسپانیا نداد.

گرث ساوتگیت آرایش ۳-۴-۳ را برای تیمش انتخاب کرد و این بازیکنان را از ابتدا به زمین فرستاد: جردن پیکفورد، کایل واکر، جان استونز، هری مک‌گوایر، کیاران تریپیه، کالوین فیلیپس، دکلن رایس، لوک شاو، میسون مانت، رحیم استرلینگ و هری کین.

انگلیس بازی را با یک تغییر ویژه آغاز کرد. گرث ساوتگیت پس از دو بازی، بار دیگر به سیستم ۳-۴-۳ رو آورد. سیستمی که مقابل آلمان استفاده کرده بود. به این ترتیب واکر در مرکز خط دفاع قرار گرفت و تریپیه در ترکیب اصلی، جای ساکا را گرفت.

مسئولیت پنالتی‌های خراب شده
گرت ساوتگیت؛ سرمربی تیم ملی انگلیس، می‌گوید مسئولیت عملکرد بد بازیکنان این تیم در ضربات پنالتی بر عهده اوست.

در ابتدای جام انتقادات زیادی نسبت به عملکرد تیم ملی انگلیس مطرح شد اما تیم گرت ساوتگیت در مرحله حذفی فوق‌العاده عمل کرد و با پیروزی بر رقبای خود به فینال یورو راه یافت تا در مسابقه پایانی رقیب ایتالیا شود.

انگلیس در مسابقه فینال نیز شروعی طوفانی داشت و خیلی زود به گل برتری دست یافت اما آن‌ها در نیمه دوم گل تساوی را دریافت کردند و نهایتاً در ضربات پنالتی کار را واگذار کردند تا در ومبلی جلوی چشم تماشاگران شان از کسب جام محروم شوند.

گرت ساوتگیت، سرمربی تیم ملی انگلیس، بعد از پایان بازی پیرامون عملکرد بد تیمش در ضربات پنالتی گفت: «مسئولیت این اتفاق بر عهده من است چرا که این من بودم که بازیکنان را انتخاب کردم که ضربات پنالتی را بزنند. در این شرایط هیچ کدام از ما تنها نیستیم و در واقع با هم پیروز می‌شویم یا شکست می خوریم.»

ساوت‌گیت در رابطه با دادن ضربه پنالتی به ساکای جوان و کم تجربه نیز گفت: «این تصمیم‌ من بود که پنالتی را به او بدهم بنابراین همانطور که گفتم مسئولیت آن تماماً بر عهده من است. این مسئله به او، سانچو یا راشفورد ارتباطی ندارد. ما در تمرینات روی این مسئله کار کرده بودیم اما این خطری است که همیشه شما را تهدید می کند. در واقع این یک قمار بود و اگر ما زودتر ریسک می‌کردیم شاید در وقت های اضافه بازی را از دست می دادیم.»

درس خوبی به انگلیس و هوادارانش دادیم
لئوناردو بونوچی؛ مدافع ایتالیایی گفته است: « خدای من، این بهترین شب زندگی ام است. رویایی بود که به حقیقت پیوست. گروهی متحد بودیم و به خودمان باور داشتیم. رفته رفته اعتماد به نفس مان بیشتر و بیشتر شد و امشب تبدیل به افسانه شدیم. ۵۸ هزار نفر در ومبلی بودند و انگلیس حریف بزرگی بود که حمایت هواداران خودی را داشت. حالا آن‎ها ناامیدند و معتقدم درس خوبی به این تیم دادیم. قبل از بازی علیه مان سوت می زدند ولی هنگام گرم کردن هم قسم شدیم تا بازی را پیروز شویم و اینگونه پاسخ شان را بدهیم.»

تیم ملی ایتالیا امشب در دیدار پایانی یورو ۲۰۲۰ توانست انگلیس را در ضربات پنالتی شکست داده و برای دومین بار قهرمان این تورنمنت شود. ایتالیا یک بار سال ۱۹۶۶ توانسته بود قهرمانی را از آن خود کند.

بازی در ۱۲۰ دقیقه با تساوی ۱-۱ خاتمه یافت ولی جان لوئیجی دوناروما با سه مهار پنالتی قهرمانی را به آتزوری هدیه داد. تک گل ایتالیا را بونوچی زده بود.

مطالب مرتبط