جنگ در افغانستان؛ ابراز نگرانی یوناما از نقض حقوق بشر

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از نقض حقوق بشر به دلیل افزایش حملات نظامی در نقاط مختف کشور ابراز نگرانی کرده‌است.blank

در اعلامیه‌ای که امروز چهارشنبه، ۲۳ سرطان از سوی یوناما منتشر شده،‌ آمده‌است که سازمان ملل در افغانستان به طور فزاینده‌ای از تعداد موارد جدی گزارش‌شده از نقض حقوق بشر در جوامعی که بیش‌تر تحت تأثیر حملات نظامی مداوم در سراسر کشور قرار دارند، نگران است.

این سازمان گفته‌است که گزارش‌های مربوط به قتل، بدرفتاری، آزار و اذیت و تبعیض گسترده باعث ایجاد ترس و ناامنی در افغانستان شده و افرادی که چنین اعمالی را انجام داده‌اند باید پاسخگو باشند.

یوناما گفته‌است طرف‌های جنگ باید به حقوق بشر و کرامت انسانی همه مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران که در گذشته مورد شدیدترین تبعیض قرار گرفته‌اند، احترام بگذارند.

این نهاد همچنین بهترین راه برای پایان‌دادن به آسیب به غیرنظامیان را مذاکرات برای دستیابی به صلح عنوان کرده و گفته‌است که دوطرف باید گفتگوهای صلح و حفاظت از زیرساخت‌های افغانستان را که نگرانی واقعی مردم این کشور است، در اولویت کار خود قرار دهند.

این سازمان همچنین از طرف‌های درگیر جنگ خواستار آتش‌بس در روزهای عید قربان شده و گفته‌است که این کار به مذاکرات پایدار و معنا‌دار صلح در افغانستان کمک کند.

این در حالی است که به تازگی ویدیویی از تیرباران ۲۲ کماندوی ارتش در فاریاب به دست طالبان منتشر شده و انتقادهای گسترده سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخته‌است.

این ویدیو در شرایطی منتشر می‌شود که رهبران دولت و طالبان ابراز امیدواری کرده‌اند که به زودی مذاکرات جدی صلح در قطر آغاز شود.

مطالب مرتبط