سیل در آلمان و بلجیم؛ ۱۷۰ کشته و صدها نفر مفقود

نیروهای کمکی و نجات در آلمان و بلجیم تلاش دارند تا بازماندگان سیل‌های اخیری که تاکنون ۱۷۰ کشته برجای گذاشته را بیابند.blankدر پی بارندگی بی‌سابقه در غرب اروپا سیل‌های شدیدی در آلمان و بلژیک جاری شده است که علاوه بر ۱۷۰ کشته صدها تن در این سیلاب مفقود شده‌اند.

با عقب نشینی سیل ماموران از جمله مشغول جست و جو در موترهای غرق شده برای یافتن اجساد هستند.

رهبران اروپایی تغییر اقلیم را مسئول سیل هایی دانسته‌اند که همچنین در سوئیس، لوگزامبورگ و هلند روی داده است.

کارشناسان می گویند گرمایش زمین رویدادهای آب و هوایی مثل باران های سیل آسا و موج های گرما را محتمل تر و شدت آن‌ها را بیشتر کرده است.

براساس گزارش‌ها،‌ دمای زمین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دما تا پیش از انقلاب صنعتی بود.

مرگ حداقل ۱۴۳ نفر از جمله ۴ مامور آتش نشانی در سیل های آلمان تایید شده است. گفته می شود ۲۷ نفر هم در بلجیم جان باخته اند.

روز جمعه شرایط سخت، تلاش تیم های کمکی را مختل کرد که باعث اضطراب شدید بستگان افراد مفقود شد.

اما مقام‌ها روز شنبه گفتند که شمار کسانی که مفقود هستند به تدریج درحال کاهش بوده است.

ایالت های نوردراین-وستفالن، رایلند-فالتس و زارلاند آلمان بیشترین آسیب را در این بارندگی ها دیده اند.

هرچند خطر بروز سیل درحال کاهش است، نگرانی فزاینده ای درباره سد اشتایناباکتال در نوردراین-وستفالن در جنوب غربی شهر بن وجود دارد.

بازرسان می گویند که سد به دلیل آسیب های ساختمانی به شدت ناپایدار شده و ممکن است از ساکنان بیشتری در منطقه درخواست شود خانه‌های خود را تخلیه کنند.

در لیمبورگ هلند هم به دلیل طغیان رودها و عبور آب از یک آب بند هزاران نفر مجبور به گریز از خانه هایشان شدند. با این حال آب در شهر جنوبی ماستریخت و شهرهای اطراف درحال عقب نشینی است و مردم توانسته اند به خانه های خود برگردند.

دانشمندان سال هاست می گویند که با تغییر اقلیم که انسان مسئول آن است بارندگی های تابستانی و موج های گرما شدیدتر خواهد شد.

هانا کلوک؛ استاد رشته هیدرولوجی در دانشگاه ردینگ، گفته است: « مرگ و ویرانی در سراسر اروپا در نتیجه سیل فاجعه ای است که باید از آن پرهیز می شد.»

به گفته او « این واقعیت که سایر بخش‌های نیمکره شمالی درحال حاضر از موج های بی سابقه گرما و آتش سوزی رنج می برند باید این موضوع را به ما یادآوری کند که در جهانی که درحال گرمتر شدن است اوضاع چقدر می تواند خطرناک تر باشد.»

دانشمندان می گویند که دولت ها باید تصاعد کاربن دای اکساید که مسئول این وضع است را به شدت کاهش دهند و کشورها را برای رویدادهای شدید آب و هوایی آماده کنند.

مطالب مرتبط