حفیظ منصور: طالبان اهل صلح و تفاهم نیستند؛ ترکیه، ایران و قطر خشمگین شدند

حفیظ منصور؛ عضو هیات مذاکره‌کننده دولت می‌گوید، طالبان اهل صلح و تفاهم نیستند و این رویکرد کشورهای ایران، ترکیه و قطر را خشم‌گین کرده است.blankاو امروز (دوشنبه، ۲۸ سرطان) در یادداشتی در صفحه فیسبوک خود نوشته است که «ما یقین داریم که طالبان اهل صلح و تفاهم نیستند؛ اما نشست های اخیر کشورهای مختلف را فهماند که طالبان را تا هنوز نشناخته‌اند».

منصور گفته است که ترکیه فکر می‌کرد می‌تواند میزبان خوبی برای گفتگوهای صلح افغانستان باشد؛ «اما طالبان با عدم حضورشان در نشست استانبول برنامه ترکیه را نقش بر آب کردند و بدین صورت چهره دیگر خود را به ترکیه نشان دادند».

او نوشته است: «ایران بدین باور بود که قادر است نقش سازنده‌ای در جهت تامین صلح افغانستان ایفا کند. روی تماس ها و همکاری های چند ساله اش با طالبان حساب باز کرده بود، مقامات ارشد ایران در تمجید از طالبان راه افراط پیمودند، ولی در میز مذاکره طالبان به هیچ یک از پیشنهادات ایران گوش ندادند و در فرجام ایران دریافت که دستش در این معامله تهی است».

منصور در ادامه با اشاره به نشست دو روزه اخیر قطر گفته است که این کشور «بیش از همه امیدوار بود که می‌تواند طالبان را برای ختم جنگ و ایجاد یک دولت مشارکتی ترغیب نماید؛ لیکن نشست دو روزه در دوحه بی ثمر پایان یافت».

به باور این عضو هیات مذاکره کننده دولت، اکنون مقامات قطری در پی بازنگری سیاست این کشور در قبال طالبان هستند.

منصور در اخیر گفته است :« ترکیه، ایران و قطر به غیظ افتاده اند و خشم شان را با خود تکرار می‌کنند».

این در حالی است مذاکرات هیات‌های دولت و طالبان که سال گذشته شروع شده بود تاکنون هیچ نتیجه در پی نداشته و در عوض جنگ در کشور شدت یافته است.

به تازگی نشستی میان هیات‌های بلند پایه دولت و طالبان در قطر برگزار شد که این نشست با یک اعلامیه‌ای که در آن بر تسریع مذاکرات تاکید شده، پایان یافت.

برخی از مقام‌های حکومتی از جمله سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری نشست قطر را بی نتیجه خوانده و اعلامیه آن را بی مفهوم و خنثی توصیف کرده است.

مطالب مرتبط