استقبال امریکا و پاکستان از نشست دو روزه دوحه

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان و وزارت خارجه پاکستان از نشست دو روزه صلح میان ‌هیات‌های دولت و طالبان در قطر استقبال کرده و آن را یک گام مثبت خوانده‌اند.blankخلیلزاد شامگاه امروز (دوشنبه، ۲۸ سرطان) در رشته پیام‌های توییتری نوشت که گردهمایی رهبران در دوحه که طرفین روی تسریع مذاکرات توافق کردند، یک گام مثبت بود.

او گفته است که افغان‌ها به شدت از جنگ رنج می‌برند و گزارش‌های معتبری از جنایات منتشر شده است.

خلیلزاد افزوده است که در کنار تعهد دو طرف برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان؛ «یک توافق سیاسی با مذاکره می‌تواند به این خشونت بی‌معنی پایان دهد».

وزارت خارجه پاکستان هم با استقبال از نشست دوحه گفته است که بیانیه مشترک منتشر شده در پایان گفتگوهای دو روزه در دوحه، یک پیشرفت مثبت است.

در اعلامیه وزارت پاکستان آمده است که این کشور معتقد است که هیچ راه حلی نظامی برای منازعه افغانستان وجود ندارد و حل و فصل سیاسی مذاکره شده از طریق پروسه تحت مالکیت افغانستان و افغانستان تنها راه پیشرفت است.

این وزارت ابرار امیدواری کرده است که طرف‌های افغان در آینده به تعامل خود ادامه دهند.

نشست دو روزه هیات‌های بلند پایه دولت و طالبان در قطر شب گذشته پایان یافت و دو طرف بر لزوم تسریع مذاکرات توافق کردند تا در اسرع وقت یک راه حل عادلانه و پایدار برای منازعه‌ افغانستان به دست آید.

این نشست در روزهای شنبه و یک‌شنبه در دوحه قطر برگزار شد. در این نشست هیات دولت را عبدالله عبدالله؛ رییس شورای مصالحه رهبری می‌کرد و هیات طالبان تحت رهبری ملا برادر اشتراک کرده بودند.

در اعلامیه پایانی این نشست آمده است که دو طرف، نیاز به یک توافقی را که پاسخگوی منافع و خواسته‌های همه زنان و مردان افغانستان در روشنای اصول اسلامی باشد درک می‌کنند.

برخی از مقام‌های حکومتی از جمله سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری نشست قطر را بی نتیجه خوانده و اعلامیه آن را بی مفهوم و خنثی توصیف کرده است.

حفیظ منصور؛ عضو هیات مذاکره‌کننده دولت نیز نشست قطر را بی نتیجه خوانده و گفته است که طالبان اهل صلح و تفاهم نیستند و این رویکرد کشورهای ایران، ترکیه و قطر را خشم‌گین کرده است.

مطالب مرتبط