پاسخ وزارت خارجه به کابلوف: طالبان آماده حل بحران از راه سیاسی نیستند

وزارت امور خارجه می‌گوید که اظهارات ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رئیس‌ روسیه برای افغانستان را در باره آمادگی طالبان برای دستیابی به راه حل سیاسی و «احتمال استیلای بالقوه طالبان بر قدرت» را بررسی کرده است.blank

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته است: « اگر آقای کابلوف به اطلاعات و دریافت‌های قابل اعتماد و مشخصی دسترسی دارند که اراده واقعی طالبان را برای حل مسالمت‌آمیز جنگ به نمایش بگذارد، با ما در میان بگذارند تا مطابق به آن به پیشرفت‌های بیشتری در روند صلح نایل آییم.»

وزارت خارجه افزوده است که مطرح‌کردن امکان دستیابی نظامی طالبان به قدرت سیاسی از سوی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در مغایرت با اعلامیه نشست «ترویکای گسترده» مسکو و قطع‌نامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل و مخالفت جامعه جهانی با برگشت امارت طالبانی، قرار دارد.

وزارت خارجه گفته است که طالبان از زمان امضای موافقت‌نامه دوحه، تعهدات‌شان را در قبال کاهش خشونت‌ها، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات جدی روی آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی نقض کرده است. به گفته این وزارت،‌ عملکرد طالبان نشان‌دهنده این واقعیت است که این گروه برخلاف اظهارات‌شان، در عمل، آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

وزارت خارجه در ادامه گفته است که دولت افغانستان تمام تعهداتش را به شمول رهایی بیش از شش هزار زندانی طالبان را عملی کرده و همواره بر مذاکرات و برقراری آتش‌بس تاکید داشته است.

به گفته این وزارت، نمایندگان دولت با تعهد کامل در مذاکرات صلح دوحه به شمول دور سوم شرکت کرده‌اند، اما تا هنوز نشانه‌ای از تعهد طالبان برای قطع خشونت، اجتناب از راه حل نظامی و رسیدن به توافق دیده نشده است.

در بخشی از اعلامیه با اشاره به اظهارات ضمیر کابلوف، آمده است که کابل از تلاش‌های صلح روسیه در چارچوب فارمت مسکو، ترویکای گسترده و شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی می‌کند.

وزارت خارجه تاکید کرده است که انتظار دارد تا شرکای بین‌المللی افغانستان ضمن مسئول قرار دادن طالبان در قبال تعهدات‌شان، همچنین بر این گروه فشار وارد کنند تا دست از خون‌ریزی برداشته و به راه‌حل سیاسی از طریق مذاکرات واقعی و معنادار تن دهند.

این در حالی‌است که ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به تازگی گفته است که جنگ ۲۰ ساله در افغانستان رهبران طالبان را به ستوه آورده است.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه افزوده است که حمله‌های گروه طالبان بر نیروهای دولتی افغانستان شدت یافته‌اند، اما این گروه برای دریافت راه حل سیاسی به جنگ افغانستان، آمادگی دارد.

مطالب مرتبط