روسیه یخ‌شکن مجهز به سوخت گاز طبیعی مایع برای قطب شمال می‌سازد

روسیه قصد دارد به زودی کار ساخت اولین یخ‌شکن خود را که از گاز طبیعی مایع تغذیه می‌کند برای توسعه مسیر قطب شمال آغاز کند.blankالکسی لیخاچف؛ رییس سازمان انرژی اتمی روسیه (روس‌اتم) به خبرنگاران گفته است: «ما دوباره به ایدۀ ‌یخ‌شکن‌های مجهز به سوخت ال‌ان‌جی بازگشته‌ایم. فکر می‌کنم تا پایان سال درباره ساخت احتمالی دو تا چهار یخ‌شکن با اندازه متوسط تصمیم بگیریم.»

به گزارش یورونیوز، روسیه که در حال حاضر تنها دارنده ناوگان مجهز به یخ‌شکن هسته‌ای در جهان است، امیدوار است با عملی کردن این طرح موفق به توسعه مسیر دریای قطب شمال و تبدیل آن به یک خط حمل و نقل بین‌المللی با توجه به آب شدن یخ‌ها در اثر تغییرات آب و هوایی شود.

دولت روسیه از چند سال پیش شرکت «روس‌اتم» را به عنوان اپراتور دولتی مسیر دریای شمال انتخاب کرده بود و شرکت نفت و گاز روسی «نوواتک» نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی یک توافق همکاری با شرکت «روس اتم» با هدف ساخت یخ‌شکن‌های مجهز به گاز طبیعی مایع امضا کرد.

اما طرح این دو شرکت برای ساخت چنین یخ‌شکنی درنهایت متوقف شد. شرکت «نوواتک» اوپراتور چندین پروژه ال‌ان‌جی در قطب شمال است.

برای ساخت یخ شکن‌های مجهز به فناوری استفاده از گاز طبیعی مایع، باید نیمی از بودجه ۸۱۴ میلیون دالری پروژه ساخت یخ‌شکن‌های هسته‌ای هزینه شود.

روسیه می‌خواهد از مسیر نقل و انتقال دریایی هایدروکاربن‌ها و سایر منابع تولید شده در قطب شمال، میزان حمل بار از این منطقه را از ۳۳ میلیون تن در سال گذشته میلادی به ۸۰ میلیون تن افزایش دهد.

مطالب مرتبط