ارتباط طالبان با گروه‌های تروریستی؛ القاعده در ۱۵ ولایت حضور دارد

وزارت خارجه می‌گوید، بیست‌و‌هشتمین گزارش تیم تحلیل و نظارت کمیته تعزیرات شورای امنیت ساز‌مان ملل، بار دیگر تداوم روابط طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی به‌شمول القاعده را تأیید کرده است.blankدر اعلامیه وزارت خارجه که امروز (یک‌شنبه، ۳ اسد) منتشر شد، به نقل از گزارش شورای امنیت سازمان ملل آمده است که شبکه القاعده دست کم در ۱۵ ولایت شرقی، جنوبی و جنوب‌شرقی افغانستان تحت حفاظت طالبان حضور دارد. همچنین القاعده شبه‌قاره هند در ساحات تحت تسلط طالبان در قندهار، هلمند و نیمروز فعالیت دارند.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل می‌افزاید که طالبان در حملات اخیر شان در شمال افغانستان، اعضای گروه‌های تروریستی آسیای مرکزی از جمله گروه جهاد اسلامی را نیز با خود همراه ساخته‌اند.

طبق این گزارش، جنبش اسلامی ترکستان شرقی که با القاعده همسویی دارد و علیه دولت چین می‌رزمد نیز در بدخشان حضور و فعالیت دارند.

وزارت خارجه گفته است که دولت افغانستان همواره بر عدم قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرده است.

این وزارت گفته است که از مستندسازی تداوم روابط طالبان با سایر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی در افغانستان توسط شورای امنیت سازمان ملل قدردانی می‌کند و فعالیت این گروه‌ها در تبانی با طالبان را، تهدیدی جدی برای منطقه و جهان می‌داند.

وزارت خارجه گفته است که دولت افغانستان ضمن قدردانی از تلاش‌های نهاد‌های بین‌المللی مستقل و معتبر مبنی بر تأیید عدم پابندی طالبان به تعهدات بین‌المللی و توافقنامه دوحه، برگزاری نشست فوق‌العاده شورای عالی حقوق بشر و ارسال هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل، به منظور بررسی و پیگیری تخطی‌ها و جنایات ضد بشری طالبان تأکید می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش از این هم گفته بود که هیچ نشانه‌ای از قطع رابطه طالبان با القاعده دیده نمی‌شود، بلکه این رابطه اکنون از طریق نسل دوم، تقویت و عمیق‌تر شده است. طالبان اما همواره این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

قطع ارتباط طالبان با القاعده یکی از بندهای اساسی توافق‌نامه دوحه است که سال گذشته میان طالبان و امریکا امضا شد.

براساس این توافق‌نامه، امریکا نیروهایش و سایر نیروهای خارجی را از افغانستان خارج کرد.

نیروهای خارجی بیست سال قبل به رهبری امریکا پس از حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویارک که القاعده متهم به انجام این حمله بود، به هدف نابودی این گروه به افغانستان حمله کردند. در آن زمان اسامه بن لادن؛ بنیان‌گذار القاعده در افغانستان در نزد طالبان بود.

با حمله امریکا به افغانستان، رژیم طالبان فروپاشید و نظام کنونی روی کارآمد.

اکنون پس از بیست سال، امریکا می‌گوید به اهدافش در افغانستان دست یافته و زمان ترک این کشور است.

در همین حال با خروج نیروهای خارجی، طالبان با تشدید حملات شان ولسوالی‌های زیادی را تصرف کرده‌اند.

با پیشروی طالبان نگرانی از سقوط دولت و تبدیل شدن افغانستان به پناه‌گاه گروه‌های تروریستی مطرح می‌شود.

مطالب مرتبط