افغانستان در آتش جنگ ابرقدرت‌ها

نگرانی جدی برای افغانستان این است که کشور ما به سوریه دوم بدل شود؛ زیرا در صورتی که داعش قدرت بگیرد و ابرقدرت‌های حامی و دشمن داعش، به بهانه مبارزه یا حمایت از آن وارد نبردی مرگبار گردند، زمین افغانستان به صحنه این رویارویی مهیب بدل خواهد شد که هزینه آن را مثل همیشه مردم عادی خواهند پرداخت؛ به قیمت ویرانی‌های وسیع، آوارگی‌های میلیونی و کشتارهای فاجعه‌بار.blankسرگی شویگو؛ وزارت دفاع روسیه گفته‌است که داعش از سوریه، لیبیا و چند کشور دیگر در حال انتقال به افغانستان است.

آقای شویگو گفته‌است: «آنچه بیش‌تر نگران‌کننده است، در برخی قسمت‌ها می‌توان دید که این تحرکات [جنگجویان داعش] به گونه جدی سازمان‌یافته است.»

او گفته‌است که این کشور توانمندی‌های جنگی پایگاه خود را در تاجیکستان را تقویت می‌کند و نیز آموزش‌های نظامی به سربازان تاجیکستانی را افزایش می‌دهد.

سرگی شویگو که برای شرکت در نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای به شهر دوشنبه؛ پایتخت تاجیکستان سفر کرده، روز چهارشنبه، ششم اسد در دیدار با شیرعلی میرزو؛ همتای تاجیک خود با اشاره به خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان گفته‌است که وضعیت در افغانستان به سرعت رو به وخامت گذاشته‌است.

شویگو گفته‌است: «امروز کار مشترک برای خنثی‌سازی تهدیدات از خاک همسایگان افغانستان مورد توجه قرار گرفته‌است. وخامت سریع اوضاع در افغانستان که با خروج عجولانه امریکا رقم خورد نیاز به اقدامات مناسب دارد که این کار در حال انجام است.»

روسیه بارها نسبت به قدرت‌گیری داعش در افغانستان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌است.

رهبران سیاسی، فرماندهان نظامی و سازمان‌های اطلاعاتی روسیه پیش از این بارها اشاره کرده‌اند که داعش در افغانستان به صورت پرسش‌برانگیزی در حال قدرت‌گرفتن است.

آن‌ها در این زمینه به حضور سنگین و سلطه همه‌جانبه امریکا و ناتو هم اشاره کرده و صداقت آن‌ها در مأموریت ضد تروریستی‌شان در افغانستان را به چالش کشیده و زیر سؤال برده‌اند.

با این حال به دنبال استارت‌خوردن روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، اتهامات روسیه علیه غرب در زمینه تأمین و تقویت داعش در افغانستان به شدت افزایش یافته و صریح‌تر و گزنده‌تر شده‌است.

این نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی افغانستان مورد توجه و نگرانی سران مسکو و متحدان استراتژیک آن‌ها در آسیای مرکزی است.

روسیه پیش از این با داعش در سوریه جنگیده و به دولت عراق برای سرکوب و مهار آن‌ در آن کشور کمک‌های قابل اعتنایی ارائه کرده؛ بنابراین، دشمن شماره یک داعش در جهان محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، امریکا اما به رغم آن‌که یکی از بزرگ‌ترین ائتلاف‌های ضد تروریستی به منظور سرکوب و انهدام داعش را رهبری می‌کند، از سوی قدرت‌هایی مانند روسیه عمیقاً مورد سوء ظن قرار دارد.

اکنون که امریکا با طالبان در افغانستان به توافق صلح دست یافته، نگرانی دشمنان داعش درباره قدرت‌گیری این نیرو هم تشدید شده‌است.

به باور آن‌ها داعش به این منظور تقویت می‌شود که از یک‌سو امنیت ملی کشورهای رقیب امریکا در جهان را به چالش بکشد و از سوی دیگر، بهانه‌ای تازه برای استمرار سیطره و حضور نیروهای نظامی امریکایی و ناتو در منطقه فراهم کند.

با توجه به این تحولات، سفر وزیر دفاع روسیه به تاجیکستان و هشدار او درباره انتقال جنگجویان داعش از مناطق دیگر به افغانستان پیام مهمی به کشورهای متهم به حمایت از داعش است.

این موضع‌گیری نشان می‌دهد که روسیه در قبال تحولات جاری و وضعیت امنیتی وخیم افغانستان منفعل نیست؛ به ویژه در شرایطی که متحدان استراتژیک آن کشور از جمله جمهوری‌های آسیای میانه پیوسته درباره وخامت اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

روسیه به عنوان حامی راهبردی این کشورها وظیفه خود می‌داند که به این نگرانی‌ها پاسخی مناسب بدهد.

ضمن آن‌که قدرت‌گیری داعش در افغانستان، تهدیدی جدی و مستقیم برای امنیت ملی خود روسیه نیز محسوب خواهد شد. روس‌ها می‌دانند که هدف رقبای آن‌ها از تقویت و گسترش قدرت داعش در افغانستان چیست.

بر این اساس، این کاملاً قابل انتظار است که روسیه به همراه متحدان خود در منطقه، تمهیدات لازم برای مهار و مقابله با داعش را روی دست بگیرد.

رزمایش نظامی مشترک ماه آینده روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در نوار مرزی افغانستان، پیام هشدارآمیز صریحی به امریکا و دیگر قدرت‌های متهم به حمایت از داعش به حساب می‌آید.

در این میان، نگرانی جدی برای افغانستان این است که کشور ما به سوریه دوم بدل شود؛ زیرا در صورتی که داعش قدرت بگیرد و ابرقدرت‌های حامی و دشمن داعش، به بهانه مبارزه یا حمایت از آن وارد نبردی مرگبار گردند، زمین افغانستان به صحنه این رویارویی مهیب بدل خواهد شد که هزینه آن را مثل همیشه مردم عادی خواهند پرداخت؛ به قیمت ویرانی‌های وسیع، آوارگی‌های میلیونی و کشتارهای فاجعه‌بار.

مطالب مرتبط