صالح: عملکرد طالبان باعث بسیج جامعه جهانی در حمایت از ارزش‌ها شده است

امرالله صالح؛ معاون اول رییس‌جمهوری می‌گوید که اعمال خشونت‌آمیز طالبان جامعه جهانی را در حمایت از ارزش‌ها و حقوق بنیادی انسان‌ها بسیج ساخته است.blankمعاون اول رئیس‌جمهوری امروز پنج‌شنبه، ۷ اسد در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته است که طالبان نه ارزش‌ها را درک می‌کند، نه چیزی به نام حقوق انسانی را به‌رسمیت می‌شناسد.

آقای صالح افزوده است که در جلسه مشترک با همکاران جهانی در بعد توسعه و امنیت که ۵۰ تن از جامعه دپلوماتیک به شمول نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد، نهادهای مالی جهانی و موسسات جهانی اشتراک داشتند، آنها یکی پی دیگری حمایت خویش را از نظام افغانستان اعلام کرده و بر تداوم کمک‌ها با شرایط و روش‌های برای تطبیق آن تاکید کرده‌اند.

صالح افزوده است: « من در آغاز سخنرانی ام گفتم که طالب از دید سیاسی محاسبه اشتباه و بی فرجام دارد.» به گفته او، اگر طالب مذاکرات صلح را تمسخر نمی‌کرد، امروز ملل متحد در اعلامیه اش از آن‌ها قدردانی می‌کرد.

او با توجه به بازیجه ساختن جسد جوان خاشه و نشر ویدیویی از آن توسط طالبان گفته است که این عمل نشان می‌دهد « طالب از دید عقل و درایت بیشتر از یک وحشی نیست.»

طالبان چند روز پیش نظرمحمد مشهور به خاشه جوان را از خانه‌اش در ولسوالی دند ولایت قندهار بیرون و روز جمعه تیرباران کرده‌اند. گفته می‌شود، دستان خاشه وقتی جسدش پیدا شد، از پشت بسته بود.

چند روز بعد ار قتل خاشه، ویدیویی که در زمان بازداشت او ضبط شده بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در این ویدیو خاشه جوان در یک موتر در میان افراد مسلح نشسته و دستانش از پشت بسته است.

یکی از افراد مسلح از او می‌پرسد که از کجا او را گرفته‌اند و خاشه در جوابش می‌گوید روز عید در خانه‌ام.

در این زمان او می‌خواهد چیزی بگوید که یکی از افراد مسلح با سیلی به صورتش می‌زند و «خبیث» خطاب می‌کند.

سیلی زدن طالبان به صورت خاشه واکنش‌های زیادی در پی داشته است. در کنار کاربران شبکه‌های اجتماعی، مقام‌های دولتی نیز واکنش تندی نشان دهند.

مطالب مرتبط