عمران خان: پاکستان مسئول اقدامات طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیست

عمران خان؛ نخست وزیر پاکستان گفته است که پاکستان پس از خروج نیروهای امریکایی و متحدانش از افغانستان نمی‌تواند مسئول اقدامات طالبان شناخته شود. او افزوده است که دولت او سخنگوی گروه طالبان نیست.blankروزنامه پاکستانی دان گفته است که نخست وزیر این کشور امروز پنج‌شنبه، ۷ اسد در نشستی با خبرنگاران افغانستان این موضوع را مطرح کرده و گفته است: « تنها چیزی که ما می خواهیم صلح در افغانستان است.»

عمران خان افزوده است: « افغان‌ها باید یک راه را انتخاب کنند؛ یا راه حل نظامی مورد حمایت ایالات متحده را دنبال کنند یا به دنبال راه حل سیاسی در جایی که یک دولت فراگیر وجود دارد ، باشند. [دومی] تنها راه حل است.»

نخست وزیر پاکستان همچنین گفته است که جنگ داخلی در افغانستان به نفع پاکستان نیست. به گفته او،‌ « پاکستان چه علاقمندی دارد که از کسی برای تصرف افغانستان حمایت کند؟ »

به گفته او، پاکستان به این نتیجه رسیده است که افغانستان هرگز از خارج قابل کنترل نیست. او افزوده است که هیچ‌یکی از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان نمی‌تواند به تنهایی این کشور را تصرف و کنترل کند.

آقای خان روز گذشته نیز در گفتگو با هیاتی از انجمن جوانان پاکستان- افغانستان در اسلام آباد گفته بود که تامین صلح در افغانستان به پاکستان امکان دسترسی به جمهوری‌های آسیای میانه را می‌دهد و تمام برنامه‌های اقتصادی پاکستان نیز به صلح افغانستان بستگی دارد.

او افزوده است که مردم پاکستان افغان‌ها را برادر خود می‌دانند و صلح افغانستان برای پاکستان با اهمیت است.

نخست وزیر پاکستان همچنین رد مورد اظهارات اخیر مقامات افغان در ارتباط به حمایت این کشور از طالبان،‌ ابراز تاسف کرده و افزوده است: « این پاکستان بود که تلاش زیادی کرد تا طالبان را ابتدا برای گفتگو با ایالات متحده و سپس با دولت افغانستان متقاعد کند.»

او همچنین گفته است: « متأسفانه در افغانستان تصور غلطی وجود دارد که مبتنی بر تبلیغات هند است و می گوید پاکستان تحت کنترل نهادهای نظامی است.»

این در حالی‌است که پیش از این مقامات افغان بارها دولت پاکستان را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده و از سیاست این کشور در قبال افغانستان انتقاد کرده‌اند.

اما مقامات پاکستان این موضوع را رد کرده‌اند.

مطالب مرتبط