کمیسیون حقوق بشر: طالبان در اسپین‌بولدک به کشتار انتقام‌جویانه پرداخته‌‌اند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که طالبان در پی تصرف ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار، بدون اعتنا به قواعد حقوق بشردوستانه به قتل و کشتار انتقام‌جویانه غیرنظامیان پرداخته‌اند. این کمیسیون به هویت ۴۰ نفر که توسط طالبان کشته شده‌اند، دست یافته‌است.blankکمیسیون حقوق بشر امروز (پنج‌شنبه، ۷ اسد) نتایج بررسی خود در مورد ادعای کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در اسپین‌بولدک را منتشر کرده است.

به گفته این کمیسیون، نیروهای دولتی چند روز بعد سقوط اسپین‌بولدک، عملیاتی را برای باز‌ پس‌گیری این ولسوالی راه‌اندازی کردند که با حمایت و استقبال مردم محل مواجه شده و شماری از ساکنان اسپین‌بولدک به استقبال نیروهای امنیتی از خانه‌های خود بیرون شدند؛ اما در عملیات نقش و سهمی نداشتند.

کمیسیون حقوق بشر افزوده که نیروهای دولتی در این عملیات موفق به تصرف دوباره ولسوالی اسپین‌بولدک نشدند و پس از این، گروه طالبان عملیات پاکسازی را راه‌اندازی کردند. به گفته این کمیسیون، طالبان در این عملیات به تعقیب کارمندان قبلی و کنونی دولت و شناسایی حامیان حکومت پرداختند و افراد یاد‌شده را از خانه‌های‌شان بیرون کردند و به‌قتل رساندند.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که گروه طالبان، با هدف انتقام‌گیری از کارمندان قبلی و کنونی نهادهای دولتی و افرادی که حین باز پس‌گیری ولسوالی اسپین‌بولدک از نیروهای امنیتی استقبال کرده بودند، به کشتار آن‌ها اقدام کرده‌اند و، اموال متعلق به شماری از مردم محل از جمله خانه‌های مسئولان اسبق و کنونی ادارات دولتی غارت شده است.

blank
عکسی که از غارت خانه جنرال رازق در شبکه‎‌های اجتماعی منتشر شده است

گزارش شده بود که طالبان در اسپین‌بولدک، بیشتر افرادی را که از قبیله جنرال عبدالرازق اچکزی؛ فرمانده پیشین پولیس قندهار بودند، تیرباران کرده‌اند. کمیسیون حقوق بشر اما می‌گوید، به معلومات معتبری که نقش انگیزه‌های قومی در کشتار را تأیید کند، دست نیافته است.

این کمیسیون در عین حال تاکید کرده است که بر‌اساس معلومات به‌دست‌آمده، انگیزه‌های شخصی و خصومت‌های قبلی در کشتار باشندگان محل توسط گروه طالبان دخیل بوده است.

منابع معتبر محلی به کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که در زمان مسئولیت جنرال عبدالرازق به عنوان فرمانده پولیس قندهار، یک متنفذ قومی با جمعی دیگر کشته شدند که بعداً‌ خانواده‌های این افراد به پاکستان کوچ کردند و در آنجا به طالبان پیوستند. پس از سقوط ولسوالی اسپین‌بولدک به‌دست طالبان، برادر این متنفذ قومی، با هدف انتقام‌گیری، افرادی را به طالبان معرفی کردند که به‌نحوی از حامیان جنرال رازق و دولت بوده‌اند.

از سوی دیگر، بر بنیاد یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، پس از تصرف ولسوالی اسپین‌بولدک توسط گروه طالبان، دارایی و اموال برخی از باشندگان این ولسوالی ‌غارت و چپاول شده است.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که گروه طالبان، پس از تصرف ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار، به تعقیب و شناسایی کارمندان اسبق و کنونی نهادهای دولتی پرداخته‌ است و این افراد را که هیچ نقش و سهمی در درگیری‌ها نداشته‌اند به قتل رسانده‌اند. این کمیسیون تا کنون به هویت ۴۰ تن دست یافته است که توسط طالبان، در این ولسوالی‌ کشته شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که «کشتار افراد یادشده توسط گروه طالبان در ولسوالی اسپین ولایت قندهار، با توجه به آنچه مطرح شد، نقض صریح حقوق بشردوستانه بین‌المللی و، به‌تبع آن، می‌تواند جنایت جنگی باشد».

این کمیسیون افزوده در‌حالی‌که رهبری گروه طالبان به‌صورت رسمی اعلام کرده‌ است که جنگجویان وابسته به این گروه به افراد و اماکن غیر‌نظامی آسیبی نمی‌رسانند، اما کشتار اسپین‌بولدک و رویدادهای مشابهی دیگر نشان می‌دهد که این گروه برخلاف آنچه مطرح کرده‌اند،‌ «التزام و تعهدی عملی به ارزش‌های حقوق بشری و حقوق بشردوستانه بین‌المللی ندارند».

کمیسیون مستقل حقوق بشر یک بار دیگر از طرف‌های درگیر، به‌ویژه گروه طالبان خواسته که به مکلفیت‌های قانونی خود برای حفاظت از جان و تمامیت جسمی افراد غیر‌نظامی عمل کنند و از حملات انتقام‌جویانه و تخریب تأسیسات دولتی و عام‌المنفعه و خصوصی خود‌داری کنند.

مطالب مرتبط