دفاع بایدن از تصمیم خروج؛ امکان حضور نظامی دایمی در افغانستان وجود ندارد

به دنبال تشدید حملات طالبان و سقوط ولسوالی‌ها و مراکز شهرها که با روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان همزمان است،‌ جوبایدن؛‌ رییس‌جمهوری امریکا از تصمیم خود برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرده و گفته است که امکان حضور نظامی دایمی امریکا در افغانستان وجود ندارد و باید نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند جلو پیشروی طالبان را بگیرند.blankاو روز شنبه، ۲۳ اسد در اعلامیه‌ای از افزایش تعداد نظامیان اعزامی امریکا به افغانستان خبر داده و گفته است که اعزام حدود ۵ هزار نظامی امریکایی را منظور کرده است تا ماموریت خروج امریکا از افغانستان و نیز تخلیه همکاران افغان نیروهای امریکایی و حکومت امریکا نیز به گونه مصوون انجام شود.

آقای بایدن همچنین در پاسخ به منتقدان خروج امریکا از افغانستان گفته است که امکان حضور نظامی دایمی امریکا در افغانستان وجود ندارد. به گفته او، «اگر ارتش افغانستان نخواهد و نتواند از کشور خود دفاع کند، ادامه حضور نظامی امریکا در افغانستان فرقی نخواهد داشت، چه برای یک سال یا پنج سال.»

به گفته مقام های نظامی امریکا، ۴ هزار نفر از این تعداد قبلا به افغانستان اعزام شده اند و یک هزار نظامی دیگر از لشکر ۸۴ هوابرد ایالات متحده به افغانستان فرستاده خواهند شد.

این بیانیه در حالی منتشر شد که جنگجویان طالبان با تشدید حملات برمراکز شهرها کنترل بیش از ۲۰ مرکز شهر را در دست گرفته‌اند.

جو بایدن در ادامه گفته است که به قوای مسلح و استخبارات ایالات متحده دستور داده است تا قابلیت ها و مراقبت های لازم را برای رسیدگی به هرگونه تهدیدات دهشت افگنی اینده از افغانستان، حفظ کنند.

بایدن همچین گفته است که وزیر خارج کابینه‌اش را رهنمایی کرده است تا از اشرف غنی و دیگر رهبران افغان که در صدد توقف خونریزی و رسیدن تفاهم سیاسی‌اند، حمایت کند.

رییس جمهوری امریکا با توجه به حملات طالبان گفته است که نمایندگان امریکا به اعضای طالبان در قطر هشدار داده اند که اگر جان کارکنان امریکایی در افغانستان به خطر بیفتد، آن‌ها با واکنش سریع و قدرتمند امریکا مواجه خواهند شد.

پیش از این جوبایدن گفته بود که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا ۳۱ اگوست تکمیل شود.

این تصمیم جوبایدن با انتقادهای شدیدی شماری از مقامات امریکایی روبه‌رو شد.

لیندزی گراهام؛ سناتور جمهوری خواه روز شنبه در توییترش نوشته است: « اگر آقای بایدن از تصمیم خود برای خروج از افغانستان واقعا متاسف نیست، آن گاه او با واقعیت قطع ارتباط کرده است.»

مطالب مرتبط