سازمان ملل: طالبان دست به کشتار نیروهای سابق امنیتی می‌زنند

میشل باشله؛ مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که اسناد موثق و گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان در افغانستان دست به قتل و کشتار نیروهای سابق امنیتی می‌زنند.blankمسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد طی سخنانی در شورای حقوق بشر، با استناد به این گزارش‌ها مدعی شده است که برخی از مقامات سابق دولت افغانستان و بستگان آن‌ها به طور خودسرانه از سوی طالبان بازداشت و کشته شده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به مرحله جدید و خطرناک در افغانستان پس از طالبان هشدار داده و گفته است که طالبان برای یافتن کارمندان سابق دولت و یا افرادی که با نظامیان و شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته‌اند دست به جستجوی خانه به خانه زده‌اند.

باشله، از کشتار کارکنان سابق دولت افغانستان و بستگانشان توسط طالبان یاد کرده و تاکید کرده‌است اختلاف فاحشی میان سخنان و اقدامات رهبران تازه افغانستان مشاهده می‌شود.

او تصریح کرده است: «دفتر من شواهد و ادعاهایی معتبری مبنی بر کشتار تعدادی از پرسنل سابق نیروهای امنیتی افغانستان دریافت کرده و گزارش‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد کارکنان دولت سابق و خانواده‌هایشان خودسرانه دستگیر و بازداشت شده‌اند.»

به گفته او طی عملیات جستجوی خانه به خانه از سوی طالبان، « در برخی موارد افراد مرتبط با دولت سابق و نیروهای امنیتی آزاد شده و در برخی مواردِ دیگر، اجساد آنها پیدا شده است.»

او با توجه به وضعیت زنان و وعده‌های سران طالبان گفته است که زنان افغانستان طی سه هفته پس از سقوط کابل به دست طالبان، از عرصه‌های عمومی و دولت حذف شده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی تایید نشده‌ای وجود دارد که در برخی مناطق افغانستان دختران بالای دوازده سال از رفتن به موسسات آموزشی منع شده‌اند.

با این حال، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گفته است که روند آموزش مختلط دختران و پسران در دانشگاه‌های افغانستان خاتمه می‌یابد.

به گفته او، قرار است برای دختران دانشجو تعمیر جداگانه در نظر گرفته شود و در صورت نبود این امکان، تایم درسی تبدیل شده و یا صنف‌های درسی دو تقسیم خواهد شد.

او چند روز پیش در یک نشست خبری گفت که دانشجویان دختر توسط استادان زن آموزش داده خواهند شد. به گفته او در صورت کمبود استادان زن، استادان مرد هم می‌توانند از پشت پرده به دانشجویان دختر تدریس کنند.

مطالب مرتبط