گزارش بی‌بی‌سی: طالبان ۲۰ غیرنظامی را در پنجشیر کشته‌اند

بی بی سی با نشر گزارشی گفته است که طالبان دست کم ۲۰ غیرنظامی را در دره پنجشیر، جایی که هنوز درگیری میان نیروهای طالبان و جبهه مقاومت ملی افغانستان ادامه دارد، کشته شدند.blankدر گزارش بی بی سی آمده است که با وجود قطع راه‌های ارتباطی و خبررسانی، این رسانه به شواهدی دست یافته است که نشان می‌دهد طالبان بر خلاف وعده خود دست به کشتار غیرنظامیان زده‌اند.

طبق گزارش، تصاویری از یک جاده خاکی در پنجشیر مردی را با لباس نظامی نشان می‌دهد که به محاصره نیروهای طالبان درآمده است. تیراندازی در می‌گیرد و این مرد به خاک می افتد.

بی بی سی گفته است که مشخص نیست این مردی که کشته می‌شود نظامی است یا نه. چون، پوشیدن لباس نظامیان در افغانستان معمول است و یک رهگذر در این فیلم به نیروهای طالبان اصرار می‌کند که فرد را نکشند چرا که او غیرنظامی است.

بربنیاد یافته‌های بی بی سی، یکی از کشته‌شدگان عبدالسلام نام دارد که دکان‌دار و پدر دو فرزند بوده است.

منابع محلی گفته‌اند که عبدالسلام هنگام پیشروی طالبان فرار نکرده و به آنها گفته « من یک دکان دار فقیرم و کاری به کار جنگ ندارم.»

گفته شده است طالبان این فرد را به اتهام فروختن سیم‌کارت به نیروی مقاومت گرفتار کرده و کشته است. طوری که منابع محلی گفته‌اند که چند روز بعد جسد این فرد در کنار خانه‌اش پیدا شده است.

این در حالی است که طالبان در ۱۵ اگست پس از سقوط تمام ولایات به جز پنجشیر وارد کابل شد.

احمد مسعود؛ فرزند احمدشاه مسعود؛ قهرمان ملی افغانستان این بار مثل پدرش جبهه مقاومت در پنجشیر را در برابر طالبان شکل داد، اما طالبان هفته گذشته ولایت پنجشیر را تصرف کردند.

به دنبال سقوط پنجشیر، احمد مسعود؛ فرمانده جبه مقاومت ملی افغانستان فراخوان قیام عمومی در برابر طالبان داد و تاکید کرد که به ایستادگی خود در برابر طالبان ادامه می‌دهد.

پس از این فراخوان، اعتراض‌های زیادی در داخل و خارج از کشور در برابر سیاست طالبان شکل گرفت، اما طالبان این اعتراضات را محدود کرد و گفت که پس از این مردم بدون هماهنگی و اجازه حق اعتراض را ندارند.

از سویی هم، نیروهای طالبان هنگام ورود به پنجشیر به ساکنان این منطقه اعلام کردند به زندگی خود به روال معمول ادامه دهند.

مولوی عبدالله رحمان؛ سخنگوی طالبان گفت: «مردم می‌توانند به زندگی روزمره‌شان ادامه دهند. اگر دکان دارند به دکانشان بروند، اگر دهقان‌اند، به مزارعشان بروند. ما اینجاییم که از زندگیشان و خانواده‌هایشان حفاظت کنیم.»

با وجود این، تصاویر به دست آمده از پنجشیر نشان می‌دهد بازارچه همیشه شلوغ پنجشیر متروکه شده است. مردم درصدد فرارند و قطار موترها در جاده صف طویلی را تشکیل داده است.

مطالب مرتبط