وزیر خارجه طالبان: آماده همکاری برای بازگشت مهاجرین هستیم

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان، خواستار بازگشت مهاجران افغان شده و گفته‌است که طالبان آماده هر نوع همکاری در این زمینه‌ هستند.blankمحمد نعیم؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتی نوشته‌است که امیرخان متقی این موضوع را در جریان دیدار و گفتگو با فیلیپو گراندی؛ کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و هیات همراه‌اش مطرح کرده‌است.

این دیدار روز گذشته (دوشنبه، ۲۲ سنبله) در کابل صورت گرفته‌است.

وزیر خارجه طالبان گفته‌است: «جامعه جهانی باید با حمایت از حکومت افغانستان، فضایی را ایجاد کند که دیگر افغان‌ها از افغانستان مهاجر نشوند؛ بلکه کسانی که به تازگی و یا در گذشته مهاجر شده‌اند، با دیدن وضعیت تشویق شده و به افغانستان برگردند.»

امیرخان متقی افزوده‌است که آنان به‌خاطر فراهم‌کردن زندگی خوب و امن برای مهاجرین، متعهد اند و این را مسئولیت خود می‌دانند.

محمد نعیم همچنین گفته‌است که در این دیدار، دوطرف درباره کمک‌های بشری به بی‌جاشدگان داخلی نیز بحث و گفتگو کرده‌اند.

به گفته او، وزیر خارجه حکومت طالبان گفته‌است که در حال حاضر بازگرداندن بی‌جاشدگان داخلی پیش از فرارسیدن فصل زمستان، در اولویت قرار دارد.

این در حالی ‌است که با تشدید حملات طالبان برای تسخیر ولسوالی‌ها و مراکز شهرها، هزاران شهروند کشور از مناطق و منازل اصلی‌شان آواره شده‌اند.

در روزهای اخیر نیز در پی جنگ در پنجشیر، هزاران خانواده از منطقه گریخته و به کابل یا ولایت‌های همجوار پناه برده‌اند.

در برخی موارد از جمله در پنجشیر، دایکندی و قندوز هم ادعاهایی مبنی بر «کوچ اجباری» مردم از سوی افراد طالبان و متحدان قومی آنان نیز مطرح شده‌؛ اما خبرگزاری افق در حال حاضر، قادر به تایید مستقل این ادعاها نیست و مقامات طالبان نیز در این باره موضع روشنی نگرفته‌اند.

مطالب مرتبط