هزاران نفر در قندهار علیه طالبان تظاهرات کردند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داده‌است که هزاران نفر در شهر قندهار در اعتراض به دستور تخلیه «مناطق مستعمره توسط مقامات پیشین ارتش و نیروهای امنیتی» دست به تظاهرات زده‌اند.blankاین خبرگزاری به نقل از یک مقام دولت سابق گفته‌است که معترضان پس از دستور تخلیه حدود سه هزار خانواده در «منطقه مستعمره مقامات ارتش و نیروهای امنیتی» در جنوب شهر قندهار، در برابر خانه والی طالبان تجمع کرده و خواستار لغو این حکم شده‌اند.

طبق این گزارش، تصاویری از سوی یک مقامات دولت سابق و تلویزیون محلی منتشر شده که حضور هزاران نفر در برابر خانه والی قندهار را نشان می‌دهد.

برخی از متضرران گفته‌اند که شماری از خانواده‌ها در این منطقه حدود ۳۰ سال سکونت داشته‌اند. به گفته متضرران، طالبان به آن‌ها سه روز وقت داده‌اند تا خانه‌های خود را ترک کنند.

فلم‌های منتشرشده در رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که جمعیت زیادی جاده‌ها را در شهر مسدود کرده‌اند.

رویترز گفته‌است که در منطقه مورد نزاع، بیشتر منازل جنرال‌های بازنشسته ارتش و دیگر اعضای نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد.

گزارش‌هایی تایید نشده‌ وجود دارد که این منطقه پیش از این به زور از مردم گرفته شده و اکنون طالبان دستور تخلیه مردم از منازل‌شان در این منطقه را داده‌اند.

طالبان در زمینه اخراج سه هزار خانواده از این منطقه چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که پس از فراخوان قیام عمومی از سوی احمد مسعود؛ رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر، اعتراضات زیادی در برابر طالبان در کابل و ولایات به راه انداخته شد؛ اما طالبان اعتراضات را محدود کرده و گفته‌اند که پیش از برپایی اعتراضات، مردم باید از طالبان اجازه بگیرند.

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که واکنش طالبان به اعتراضات مسالمت‌آمیز به طور فزاینده‌ای خشونت‌بار شده‌است.

اعتراضات نسبت به «کوچ اجباری» در قندهار در حالی رخ می‌دهد که پیش از این، ادعاهای مشابهی در دایکندی، پنجشیر و قندوز نیز مطرح شده‌است.

در دایکندی شماری از مردم می‌گویند معاون والی طالبان به آن‌ها ۹ روز فرصت داده تا خانه و زندگی خود را ترک کنند. در پنجشیر هم ادعا شده که طالبان در حال کوچ اجباری مردم اند تا با جایگزین‌کردن متحدان قومی خود، بافت اجتماعی منطقه را تغییر دهند.

با این حال، خبرگزاری افق به طور مستقل، قادر به تایید این گزارش‌ها نیست و طالبان نیز در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

مطالب مرتبط