هشدار سیا درباره بازگشت دوباره القاعده در افغانستان

دیوید کوهن؛ معاون اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده (CIA) می‌گوید که گروه‌های داعش و القاعده در پی برگشت به افغانستان هستند و نشانه‌های واضحی از تحرکات القاعده در افغانستان آغاز شده‌است.blankمعاون اداره استخبارات امریکا در یک نشست مقام‌های استخباراتی در بیرون از شهر واشنگتن دی‌سی گفته‌است که نشانه‌های واضح وجود دارد که تحرکات القاعده در افغانستان آغاز شده و هشدار داد که شبکهٔ القاعده ممکن است تا یک‌سال دیگر خود را در افغانستان بازسازی کند.

این مقام استخباراتی امریکا افزوده‌است که امریکا از نزدیک فعالیت این شبکه را زیر نظر خواهد داشت.

مقام‌های استخباراتی ایالات متحده در مورد شخصیت‌های مشخص القاعده که راهی افغانستان شده و این‌که چگونه و از کجا وارد شده‌اند، جزئیاتی ارائه نکرده‌اند.

اخیرا یک ویدیوی منسوب به امین‌الحق از طریق آنلاین نشر شد که وی به ولایت ننگرهار برگشته‌است. 

امین‌الحق یکی از افراد وابسته به شبکه القاعده است که در جریان جنگ در منطقه توره بوره ولایت ننگرهار با اسامه بن لادن؛ بنیانگذار القاعده، یکجا می‌جنگید.

در عین حال، برخی سازمان‌های استخباراتی دیگر شک و تردید دارند که سایر رهبران القاعده که در ایران به سر می‌برند، مانند سیف ‌العدل، فرد شماره دوم القاعده نیز ممکن به افغانستان برگردد.

هشدار مقام‌های استخباراتی ایالات متحده مبنی بر بازگشت القاعده به افغانستان در حالی صورت گرفته که برخی تحلیل‌گران نیز هشدار داده اند که افغانستان ممکن است بار دیگر به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل شود.

ادموند فیتون براون؛ هماهنگ‌کننده تیم سازمان ملل متحد که گروه‌های داعش، القاعده و طالبان را زیر نظر دارد ، روز جمعه در یک بحث آنلاین در مورد برگشت گروه‌های دهشت ‌افگن به افغانستان گفت که در این مورد هیچ شکی وجود ندارد.

او افزوده‌است: «‌اعضای این گروه‌ها برای برگشت به افغانستان هیجان‌زده‌اند.»

با این حال، مقام‌های استخباراتی امریکا هشدار داده‌اند که با تسلط مجدد طالبان،‌ حامیان داعش و القاعده تلاش دارند به افغانستان برگردند و خود را تقویت کنند.

مطالب مرتبط