اتحادیه اروپا: چاره‌ای جز گفتگو با طالبان نداریم

اتحادیه اروپا می‌گوید که بحران در افغانستان هنوز به قوت خود باقی است و این اتحادیه برای فرصت تاثیرگذاری بر رویدادها چاره‌ای جز گفتگو با طالبان ندارد.blankجوزپ‌ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، ۲۳ سنبله در مقر پارلمان اروپا گفته‌است که بروکسل تلاش دارد تا با دولت‌های عضو هماهنگی‌هایی را برای حضور دیپلماتیک در کابل به عمل آورد.

بورل افزوده‌است: «بحران افغانستان تمام نشده‌است و ما برای داشتن هرگونه بخت وخ فرصت تاثیرگذاری بر رویدادها گزینه دیگری جز تعامل با طالبان نداریم.»

این‌ در حالی ‌است‌ که پیش از این، اتحادیه اروپا معیارهایی را برای برقراری مجدد کمک‌های بشردوستانه و روابط دیپلماتیک با طالبان تعیین کرده‌بود.

احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون از جمله مهم‌ترین شرایط مطرح از سوی وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای تعامل و برقراری ارتباط دیپلماتیک با طالبان مطرح شده‌بود.

با این ‌حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه بار دیگر به معیار حقوق بشر به عنوان یکی از خواسته‌های این اتحادیه از طالبان اشاره کرده‌است.

جوزپ‌ بورل همچنین از  قانون‌گذاران اروپایی خواسته که در صورت صدور مجوز از سوی طالبان برای خروج افراد، کشورهای عضو باید خود را برای پذیرش آن‌دسته از پناهجویان افغان که خود را به اروپا می‌رسانند آماده کند.

او در عین حال اعلام کرد که انتظار ندارد موجی مشابه سال ۲۰۱۵ از پناهجویان که از جنگ سوریه گریخته بودند از افغانستان راهی اروپا شود.

مطالب مرتبط