گفتگوی تلفونی عمران خان و پوتین درباره افغانستان

دفتر نخست‌وزیر پاکستان گفته‌است که عمران‌خان؛ نخست‌وزیر این کشور و ولادیمیر پوتین؛ رییس ‌جمهوری روسیه در مورد افغانستان و هماهنگی رویکردهای دو کشور تلفونی گفتگو کرده‌اند.blankگسترش روابط دوجانبه و وضعیت جاری در افغانستان محور اصلی گفتگوهای دوطرف گفته شده‌است.

دفتر نخست‌وزیر پاکستان گفته‌است که در این گفتگو، عمران خان صلح و ثبات در افغانستان را برای امنیت و رفاه منطقه مهم خوانده و تاکید کرده‌است که مردم افغانستان نباید در این برهه حساس تنها رها شوند.

عمران خان همچنین بر ضرورت فوری کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از بحران اقتصادی در افغانستان تاکید کرده‌است.

او هماهنگی و مشورت‌های نزدیک دو کشور در مورد وضعیت در حال تحول افغانستان را مهم خوانده‌است.

کاخ کرملین نیز روز سه‌شنبه، ۲۳ سنبله در بیانیه‌ای گفته‌است: «طرفین در مورد وضعیت افغانستان تبادل نظر کردند و علاقه خود را برای هماهنگی رویکرد کشورهای خود را در جهت تثبیت آن ابراز کردند.»

دفتر نخست‌وزیر پاکستان همچنین گفته‌است که دوطرف در این گفتگو در مورد روابط دو کشور و هماهنگی و دیدگاه مشترک در مورد مسایل مربوط به منطقه گفتگو کرده‌اند.

دوطرف همچنین درباره تقویت روابط تجاری و همکاری در زمینه انرژی تبادل نظر کرده‌اند.

گفته شده در این تماس تلفونی، دو رهبر از یک‌دیگر برای سفر به کشورهای‌شان دعوت کرده‌اند.

این گفتگو در حالی صورت می‌گیرد که پاکستان از حامیان اصلی طالبان محسوب می‌شود و پس از پیروزی طالبان و سقوط دولت اشرف‌‌غنی، عمران خان در یک اظهار نظر جالب توجه گفت که آنان (طالبان) زنجیرهای بردگی را شکستند.

روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین هم با طالبان ارتباط دارد و با وجود بسته‌شدن نمایندگی‌های دیپلماتیک بسیاری از کشورها در جریان تحولات اخیر در کابل، سفارت روسیه همچنان به کار عادی خود ادامه داد.

با این حال، روسیه، نگرانی‌ خود را درباره گسترش ناامنی به آسیای میانه و رشد فعالیت‌های تروریستی در افغانستان ابراز داشته‌است.

مسکو در عین حال، تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و جریان‌ها را از پیش‌شرط‌های خود در تعامل با طالبان عنوان کرده‌است.

مطالب مرتبط