شلیک دو موشک بالستیک از سوی کوریای شمالی به دریای جاپان

ارتش کوریای جنوبی کفته است که کوریای شمالی دو موشک بالستیک به سوی دریای جاپان شلیک کرده است.

blankجاپان هم این شلیک را تایید کرده و گفته که احتمالا یک موشک بالستیک بوده است.

یوشیهیده سوگا؛ نخست وزیر جاپان این اقدام کوریای شمالی را غیرقابل قبول خوانده و گفته چنین کارهایی صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

به‌گزارش بی بی سی، این دومین آزمایش تسلیحاتی کوریای شمالی در یک هفته اخیر است.

در ۲۲ سنبله کوریای شمالی یک نوع موشک کروز دور برد آزمایش کرد، که به گفته خبرگزاری رسمی این کشور موفقیت‌آمیز هم بوده است.

هنوز مشخص نیست که موشک‌های بالستیک به کجا شلیک شده و محدوده پرواز آنها چقدر بوده است.

فرمانده ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی می‌گوید که ارتش این کشور «در همکاری نزدیک با آمریکا، در آمادگی کامل به سر می‌برد.»

انجام آزمایش موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است، که با هدف کنترل برنامه‌های هسته‌ای کوریای شمالی به تصویب رسیده‌اند.

موشک‌های بالستیک کوریای شمالی می‌توانند به جز استفاده عادی جنگی، کلاهک‌ هسته‌ای نیز حمل کنند و براساس مسافتی که امکان طی کردن دارند در رده موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا آی‌سی‌بی‌ام قرار می‌گیرند.

کوریای شمالی در گذشته موشک‌های قاره‌پیمایی را آزمایش کرده که تخمین زده می‌شود، امکان رسیدن به تمام اروپای غربی و حدود نیمی از سرزمین اصلی ایالات متحده را دارد.

روز دوشنبه، کوریای شمالی یک موشک کروز دوربرد را آزمایش کرد که می‌تواند بخش اعظم جاپان را هدف قرار دهد و آن را یک سلاح استراتژیک با اهمیت نامیده است.

کارشناسان می‌گویند که این کروز احتمالا می‌تواند کلاهک هسته‌ای را نیز حمل کند.

شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشک‌های کروز را برای کوریای شمالی ممنوع نکرده، اما موشک‌های بالستیک را تهدیدآمیز می‌داند، زیرا ظرفیت حمل بار بیشتری داشته و سریعتر حرکت می‌کنند و مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند.

مطالب مرتبط