خلیلزاد: انتقال مسالمت‌آمیز قدرت با فرار اشرف‌غنی مختل شد

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که قرار بود بر اساس طرحی که ساعاتی پیش از سقوط کابل به دست طالبان، روی آن توافق صورت شده‌بود، تا دست‌یافتن به یک توافق در مورد حکومت آینده در افغانستان، اشرف‌غنی؛ رییس دولت پیشین همچنان به عنوان رییس ‌جمهور باقی بماند؛ اما او با فرارش از کابل، روند انتقال قدرت را مختل کرد.blankخلیلزاد در یک گفتگوی اختصاصی با روزنامه بریتانیایی فایننشیل‌تایمز گفته‌است به دلیل این‌که طرف‌های افغان حاضر به مذاکره نشدند و یک جناح (حکومت افغانستان) سقوط کرد، مسئولیت ایالات متحده و مسئولیت او به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیست. 

خلیلزاد افزوده که فرار اشرف‌غنی سبب شد تا طرح انتقال قدرت و عدم ورود طالبان به کابل ناکام بماند. به گفته او در حالی که پیش از ورود طالبان به کابل، توافق شده‌بود که تا زمان موافقت روی حکومت آینده، اشرف‌غنی در سمت‌اش باقی بماند.

خلیلزاد گفته‌است که هرچند طالبان به دروازه‌های کابل رسیده‌بودند؛ اما بر اساس این طرح، قرار بود آنان تا دو هفته و تا زمان ایجاد یک توافق در مورد حکومت آینده منتظر بمانند.

خلیلزاد همچنین گفته‌است که او هیچگاه تصور نکرده‌بود که اشرف‌غنی قصد فرار از کابل را دارد.

به گفته او، فرار غنی باعث شده تا نیروهای امنیتی در کابل وظایف‌شان را ترک کنند که این کار به ورود طالبان به شهر منجر شد.

زلمی خلیلزاد در ادامه گفته‌است: «طالبان [به ما] گفتند که آیا اکنون شما مسئولیت تامین امنیت کابل را بر عهده می‌گیرید؟… شما می‌دانید که چه اتفاق افتاد، ما نمی‌توانستیم مسئولیت امنیت کابل را بگیریم.»

او همچنین گزارش‌ها مبنی بر این‌که گویا واشنگتن به طالبان اجازه ضمنی یا صریح برای تصرف ارگ ریاست جمهوری را در تاریخ ۱۵ آگست داده‌بود را رد کرده‌است.

خلیلزاد با اشاره به نقش خود در پایان‌بخشیدن به جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان و آنچه منجر به سقوط حکومت افغانستان شد، گفت که هر آنچه در توان داشته برای پیشبرد ماموریت‌اش به بهترین شکل آن انجام داده‌است.

این در حالی است که اشرف‌غنی پیش از فرار از کشور در یک سخنرانی در شورای ملی، «صلح وارداتی و تحمیلی» را عامل مشکلات دانست و به طور تلویحی از پروژه خلیلزاد در این زمینه انتقاد کرد. 

او و اطرافیانش از جمله حمدالله محب در دوران قدرت‌شان نیز بارها با خلیلزاد وارد تنش شده‌بودند.

از جانب دیگر، شماری از ناظران، اشرف‌غنی را دست‌نشانده امریکا می‌دانند و می‌گویند که فرار او از جمله برای امریکا نیز مایه شرمساری شد.

مطالب مرتبط